Caligrafie

Bunicu’ a plecat din Râmnicu Sărat când nici nu-i mijise mustața. Cinșpe ani? Mai mult? Mai puțin? Naiba știe! A plecat cu patru clase primare și o caligrafie perfectă.
Fără bagaje, doar cu țoalele de pe el. Nu știu cât l-au ținut hainele alea, până a făcut rost de bani să-și cumpere altele de schimb, dar știu că cele patru clase și scrisul caligrafic i-au salvat viața. Fiindcă pe vremea lui, să știi să scrii, să citești și să socotești dădea bine într-un C.V. de băiat de prăvălie.
Băiatul de prăvălie era o slugă total necalificată și, tocmai din cauza asta, bună la toate. Să te miști repejor, să descarci marfa, s-o iei în primire, s-o pui în raft, să ștergi praful și să speli podeaua, să duci comanda la client într-un coș frumos, de nuiele, acoperit c-un ștergar de in, să știi să zici, umil, Săru-mâna, Coniță!, să duci coșul în bucătărie, să-l descarci, s-o ajuți pe Cucoană să pună vinul în pivniță și măslinele la răcitor, să iei banii, să numeri banii, să pui deoparte peșcheșul… Să faci treaba asta de câteva zeci de ori pe zi, ca o furnică, întorcându-te mereu pe sub ochii patronului, care-și fuma țigara în pragul prăvăliei, cu un ochi închis, din pricina soarelui amiezii, și care dădea molcom din cap, a mulțumire, uite cum se mișcă piciul ăsta, uite cum nu fură la coșniță, să-i cumpărăm și lui o cămașă, că ne face de râs, nu era chiar de ici de colea!
Mai târziu, când a venit războiul, n-a ajuns în linia-ntâia, că era nevoie de un băiat care scrie frumos în registre, aici, la Comandament, și Bunicu’ a rămas în spatele frontului, să scrie în registre, să ducă plicuri, să pocnească din călcâie ori de câte ori trecea un ofițer, dar nu se moare din asta, din asta se trăiește, chit că și-a făcut poză cu maică-mea, la liziera pădurii, maică-mea prefăcându-se că țintește cu pușca lui, în ziua în care le dusese soldaților o rață vie, să-și facă ce-or pofti din ea.
Câtă minte și pe Babiclontz, să le-o trimită negătită, agitată, gata să-i scape din brațe unei fetițe de zece ani!
Maică-mea era îmbrăcată într-o rochiță frumoasă, de duminică.
Rața s-a găinățat pe rochia ei non-stop.
Șaizeci de ani mai târziu, maică-mea era capabilă să descrie în cele mai mici amănunte imprimeul poplinului, nevricalele raței vii și disperarea ei că, la întoarcere, rochia a ajuns direct la gunoi.
După un timp, nu se știe cum, Bunicu’ a fost lăsat la vatră.
Nimeni n-a vrut să-mi povestească de asta, dar, sub clavicula stângă, exact la vârful plămânului, avea o cicatreice urâtă și frumoasă, o gropiță cu contur perfect caligrafiat, care mă înspăimânta de câte ori îl surprindeam schimbându-și cămașa.

Acest articol a fost publicat în amintiri, cronici, strict autentic, Uncategorized, ştiri de neştiut și etichetat , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

47 de răspunsuri la Caligrafie

  1. Aldus zice:

    Cicatricea din final era urma unui glonț? Sau avusese un accident? Și din cauza aia a fost lăsat la vatră mai repede?

    Apreciază

    • Nu știu… dar cam ce fel de accident îți lasă o gaură în piept?

      Apreciază

      • Aldus zice:

        Un accident care implică utilizarea armelor de foc.

        Apreciază

        • Păi, ca să-ți tragi singur un glonte în umăr, e nevoie să nu știi care e țeava și care e patul puștii. 🙂
          Vânător n-a fost, că-i plăceau animalele, la vreun duel n-a participat, că nu se mai purta în anii ăia duelul…

          Apreciază

        • Aldus zice:

          Accident poate fi și dacă altcineva ține pistolul. Mă gândesc că atunci când te afli în preajma armelor sau ai de-a face cu ele, pot surveni și accidente. Nu știu cazuri din armată, dar Linda Hamilton și-a pierdut auzul la o ureche în timpul filmărilor la Terminator 2, iar în 2021 Alec Balwin a împușcat și ucis din greșeală o femeie din echipa de filmare, Halyna Hutchins.

          Apreciază

          • Arca lui Goe zice:

            Linda Hamilton?, Halyna Hutchins? – Wow! Alduse ai scris numele astea din minte ??? Sau te-ai apucat să te documentezi ca să compui… ce? o replicuță ga-ga cu ștaif de inteligență artificială ardelenească? Băi este neverosimil… 🙂 🙂

            Apreciază

          • Nu, Aldus e chiar pasionat de un anumit tip de filme. Și are memoria numelor actorilor.
            Eu știu pe nume doar actori care-mi plac extraordinar de mult. Altminteri, bîjbîi pe Google, să-mi amintească el cum îl chema pe…
            Faza nasoală e când nici numele filmului nu-l mai știu! Scriu niște elucubrații, gen: filmul cu fata aia frumoasă, care veneau ăia, călări, și ea moare la sfârșit… 🙂 Nu, nu scriu așa, dar într-acolo bat. Și Google, drăguțul, le știe pe toate.

            Apreciază

          • Bunicul era infanterist. Presupun că pușca era un ZB, conform fotografiei. Cred că soldatul român din primul război era ceva mai instruit decât soldatul român din 1989, de-aia n-ai auzit de accidente.

            Apreciază

          • Aldus zice:

            Nu rețin numele actorilor. Linda Hamilton e arhicunoscută, chit că în momentul postării comentariului am avut un lapsus și am căutat pe Google cine o joacă pe Sarah Connor, iar pe cealaltă nu o cunoșteam și nici nu am văzut filmul respectiv. Dar știam de ambele accidente. Unul soldat cu pierderea permanentă a auzului la o ureche iar celălalt cu un deces (pentru care Alec Baldwin a fost achitat recent, parcă anul ăsta). Și, chiar dacă consider că detaliile nu sunt importante, mi s-a părut firesc să menționez măcar numele personajelor implicate, în loc să scriu de exemplu că o tipă din echipa de producție a unui film a fost împușcată mortal de către un actor celebru și să-i dau de lucru Renatei să le caute singură.

            Comentariul lui Goe denotă anumite carențe de cultură generală. Revenind la subiect, chiar dacă n-am cunoaște cazurile astea, sunt convins că dacă vom căuta, vom găsi nu două, ci nenumărate exemple similare, și nu doar pe platourile de filmare, ci în orice domeniu în care există potențial pentru accidentări. Serviciul militar fiind și el un astfel de domeniu.

            Apreciază

          • Arca lui Goe zice:

            Alduse – Esti teribil de redundant în a te tot ilustra, dar tu da-i-naite. Rămâi la fel de neverosimil… priceless… Felul in care-ti documentezi cultura generala (si derapajele pe langă subiect în bălării) este de un comic colosal, dar si subtil. Păcat însă că ti-ti tot scapa poanta si nu ne putem distra împreună pe seama ta. Dar… bravos natiune, halal sa-ti fie. Merci pentru prestatie. 🙂

            Apreciază

          • Aldus zice:

            Iar felul în care numești un argument simplu, logic și de bun simț „neverosimil”, „priceless” și „de un comic colosal” oare ce denotă, afară de faptul că ai un simț al umorului foarte bizar?

            Și tu continuă.

            Apreciază

          • Arca lui Goe zice:

            Bravo Alduse – Ai mimat frumos o replică mustind de argument simplu, logic și de bun simț. Dezarmant. Distrugător. Hazul aldusian la lucru, de data asta în variantă concisă. Bravo Alduse, te esentializezi…

            Apreciază

          • Aldus zice:

            Pe când tu etalezi lipsa de haz a unei clone caragialiene. Mă rog, pseudo-clonă și aia.

            Apreciază

          • Arca lui Goe zice:

            Aldus – S-ar zice că te straduiesti să-i pui pe Aldus si pe Dl. Goe in aceeasi oală. Inteligent mod de a… mă compromite?! Sau poate penru a mă intimida?! 🙂 Vrei sa-mi fie frică să mă pun cu prostul? Aldus strategia ta este de dreptul înduiosatoare. Practic accepti senin că esti un imbecil fără leac, doar asa, ca să mă pui pe mine intr-o lumină proastă, ca partener de conversatie cu idiotul satului. Eh, cati din astia ca tine n-au încercat asa marea cu degetul. Tu să fii sanatos. Măcar la trup.

            Aldus dacă ai avea si numai o umbră de idee despre cât de imbecil esti in realitate, te-ai inhiba brusc si te-ai taia ca maioneza. Dar n-ai mai avea niciun haz. Ceea ce desigur ar fi o mare pierdere.

            Apreciază

    • Arca lui Goe zice:

      Auzi măi Alduse, apropo de lucrurile neclare, te-as întreba, asa de curiozitate, who the fuck is Liviu Ursulescu? Este cumva soțul imaginar al Damei de Ghindă? Si de ce nu-i dai voie să comenteze decât la tine la „blog”? E cumva o-static într-o pozitie? 🙂

      Apreciază

    • Arca lui Goe zice:

      @Aldus – Vezi cum te organizezi, că te întrece Sticri. Hazul subțire al compilațiilor tale însăilate păleste teribil, prin comparație cu umorul de-a gata din traducerile mediumului Sticri: SORII CENTRALI ȘI SEMNIFICAȚIA LOR ÎN CREAȚIE – STICRI (home.blog) Păi se compară? Eu as zice să-ți faci abonament la Sticri si să iei lecții… că rămâi de căruță.

      Apreciază

  2. Arca lui Goe zice:

    Triumful talentului avant la lettre… publicat tardiv. 🙂 Oricum mai bine mai târziu decât niciodată.

    Desigur că Râmnicu Sărat si Babiclontz îndestulează textul cu nominative… proprii… până la saturare… dar… totuși… cum îl chema pe caligraf? Jean caligraf, băiat de prăvălie…

    P.S. Dacă n-ai la îndemână niciun eșantion h-ologrf-ic care să ateste documentar talentele strămoșului scriitoarei, atunci măcar povestește cum de-ti veni de nicăieri ideea acestei proze scurte, în prelungirea simfoniei neterminate a sosiei soției. 🙂

    Apreciază

    • Păi, domnule Goe, după ce mi-am storcit neuronul încercând să citesc o prelgere de-a domnului Wolfram, după ce mi-am dat seama că mă prezint, în fața textului (ceva cu observator) ca un autentic analfabet funcțional, cu ultimele puteri, am mai dactilografiat o amintire, că, cine știe, peste câțiva ani, când m-o lăsa și memoria veche, nu numai aia recentă, să am niște notițe, pe undeva, să-mi amintesc cine sunt, de unde vin… că unde mă duc, știu. 🙂

      Apreciat de 2 persoane

      • Arca lui Goe zice:

        Renata – Asta inseamna ca prelegerile d-lui Wolfram au reusit sa produca efecte benefice mult dincolo de aria lor de acoperire.

        Nu te îngrijora în exces. Dificultatile de a întelge ce Dumnezeu vrea sa sa spuna d-l Wolfram (boscorodind) nu provin decat partial din complexitatea continutului. In mare masură problema stă în faptul că d-lui nu este chiar un artist al comunicarii si al exprimarii clare, ne având omul talente oratorice, precum altii (cum ar fi de ex Carroll Sean)… dar totuși persoana sa și teoriile pe care le vehiculeaza precum si realizarile sale practice de până acum merita atentie. Le-om desluși în discutii si le-om exprima mai pe înteles pe Arca lui Goe, încat să fie accesibile pe cât posibil oricui (inclusiv vax-bambinelor, precum Olga & Smaranda).

        La urma urmei e interesant să ai la dispozitie un copilot (gen ChatGPT) specializat pe probleme de matematică si pe care poti să-l intrebi orice… în legatură cu numerele, cu aritmetica, geometria, algebra, trigonometria, analiza matematică si alte chestii matematice si să-i ceri să-ti rezolve probleme, asa cum se întampla AICI la Wolfram-Alpha.

        P.S. Corect! Amintirile trebuie valorificate la timp. Pierderile pot fi irecuperabile si inestimabile… asa că da, cum îti vin în minte, transforma-le in literatură și dă-le drumul în lume… să circule clandestin, cu trenul, cu nașul… 🙂

        Apreciat de 1 persoană

        • Uite că pe blog circulă cu Nașul.
          Cuvântul ăsta, departe de-a mă face să mă gândesc la vreun naș de-al meu (căsătoria a fost strictamente civilă) m-a dus cu gândul la anii ăia doi, minunați, de navetă. Când numai un imbecil cu acte în regulă și-ar fi cumpărat bilet de tren! Băi, Nașul de pe tren, mai presus de orice naș de botez/căsătorie, era super-nașul navetiștilor stagiari! Într-o lume dreaptă, omul ăla n-ar plăti consultații medicale, medicamente, avocați, profesori meditatori, n-ar plăti curent, gaze, apă niciodată. Nici el, și nici nepoții lui!

          Apreciat de 1 persoană

          • Arca lui Goe zice:

            Alduse – ba ești prost? Unde am zis eu c-ai fi zis tu că Halyna Hutchins e actrița? Ai adus prin exces de detaliere numele nefericitei în discuțe, iar Renata, încercând să te „disculpe”, a zis că ai tu talentul de a reține numele actorilor. Esti confuz sau cauți confuzie? Sau și una si alta? Sfârleaza cu fofează sare fără sine din papuci să presteze „comentarii”… cu oiștea-n gard… dar nu-i ies decât trosc, fleoșc, fâs. Zgomotilă, ciuocu mic!

            Apreciază

          • Arca lui Goe zice:

            @Renata – Mesajul clandestin adresat lui Aldus a ajuns din greseală in acest compartiment de tren… Probabil fiindcă circulă fără bilet si fără tinta validă (aldus), încercând să evite întâlnirea nas în nas cu Nasul. 🙂

            Apreciază

        • Replică la P.S.-ul tău: mi-am amintit că am mai scris amintiri, în anii trecuți. De pildă asta, care, evident, nu e o amintire, ci o povestire de-a bunică-mii către mine, transformată, literar, în amintire.

          Vechituri care nu pot fi vândute

          Apreciat de 1 persoană

          • Arca lui Goe zice:

            Nu-s acestea două singurele povesti cu amintiri… eliberate din tolbă, direct în gară. Am mai citit si altele… Imi amitesc de una în care acelasi personaj îsi făcea veacul de singurătate sub masă, în timpul unei petreceri aniversare. Sau p-aia cu pardesiul. Ori pe cea cu divortul. Pe asta cu „Vechiturile care nu pot fi vândute” n-o stiam. Merci. 🙂

            Apreciat de 1 persoană

          • Cred că ai citit mai mult decât îmi amintesc eu să fi scris. 🙂

            Apreciază

          • Arca lui Goe zice:

            Or fi Amintiri din Viitor ! 🙂

            Apreciat de 1 persoană

          • Nu, absolut că nu! Dar am ceva cu o ghicitoare care a văzut ceva din viitor și l-a confundat cu prezentul (momentului în care vorbeam). 🙂
            Așa am ajuns eu să cred că e o ghicitoare proastă. Când, în sfârșit, a devenit viitorul prezent, mi-am amintit prezicerea ei și mi-am dat seama că stă prost doar cu timpul. 🙂

            Apreciat de 2 persoane

          • Arca lui Goe zice:

            Am dat like comentariului tău pentru aerul de enigmă pe care-l degajă, dar de înteles, n-am înteles mesajul. E sibilinic ! ? 😦

            Apreciază

          • Nu e sibilinic. E o poveste viitoare. 🙂

            Apreciat de 1 persoană

          • Deocamdată am altă treabă, încerc să mă scot din ignoranța crasă cu care mă miluiește Aldus pe blogul său. 🙂

            Apreciat de 1 persoană

          • Arca lui Goe zice:

            @Renata – Nu te văd bine! 😦 Baciul năsăudean a pus mâța pe tine! Se pregateste Dama de Ghindă.

            P.S. Sper totusi că Aldus se afla in evidente medicale si că există un aviz al unui profesionist care să ateste că maifestarile lui în mediile de socializare virtuală nu-i fac rău si nu-i agraveaza boala. Sper că apartinătorii au idee de delirul aldusian si că sărmanul nu-i chiar de capul lui în aceste volte lexicale, cu care încearcă să-si oblojească mintea si sufletul betege… testand la greu anduranta publicului la zgomot.

            Apreciază

          • Mâța asta, cunoscută, sigur nu-și înfige gheara!
            O fi prietenă cu Aldus, dar mai prietenă cu Gara!
            🙂

            Apreciat de 1 persoană

          • Arca lui Goe zice:

            Nu poti sti niciodata ce sentimente materne se pot declansa în feline când văd… orfeline defavorizate… disperate… 🙂

            Apreciat de 1 persoană

          • Arca lui Goe zice:

            Mâța blondă zgârie, zău. Teleghidată… Era nevoie si de un „miau” de coloratură pe langă guițările prelungi al aldusului de bază. Induioșatoare strădania purcelului de a-și promova „valorile”, precum urâtele care-s musai destepte. Aldus o fi prost, dar macar musteste de sensibilitate, sau cam asa ceva. Felul în care găgăuța compune pledoarii înflăcărate, scufundandu-se obscen în zeamă de cuvinte, aduce perfect cu voluptatea porcului care se tavalește-n noroi, grohăindu-și extazul. Imnul lui de recunoștiintă adus bucuriei de a fi. Zi-i Aldus, și trage apa. De mai multe ori!

            Apreciat de 1 persoană

          • Arca lui Goe zice:

            Halyna Hutchins nu-i vreo actrita. Nu-mi dau seama care varianta ar fi mai nostima si/sau mai fistiche…. ca Aldus să fi dat cu Halyna Hutchins în comentariu din minte (stiind-o pe de rost) sau că s-o fi apucat să sape după ea ca să dea pompozitatea necesară unei tâmpenii de zgomot cu pretentie de comentariu. Ar fi misto să facem pariuri pe tema asta. Eu as merge pe varianta că a căutat cuminte pe net… Intrucât timpul lui Aldus este gratis, nu costă absolut nimic, raportul rezulte/costuri ii iese mereu favorabil si poate produce zgomote foarte bine documentate. Are timp berechet. Din păcate cu doar un singur ingredient nu se poate face nicio brânză.

            Apreciază

          • Aldus zice:

            @Goe

            Unde am zis eu că Halyna Hutchins ar fi actriță? Am zis „o femeie din echipa de filmare”. Dar Alec Balwin e actor, și încă unul celebru. Faptul că și-a împușcat o colegă în timpul filmărilor e memorabil. Dar, bine, unii nu rețin nici măcar cuvintele scrise două rânduri mai sus.

            Apreciază

          • Aldus zice:

            Renata, și pe mine m-ai făcut curios în legătură cu respectiva ghicitoare. O fi ca cea de mai jos?

            Apreciat de 1 persoană

  3. Vladen zice:

    Trebuie ca era un om grozav de rabdator de putea caligrafie, registre si rabda pe mosul de la pravalie. Am un respect infinit pentru umanii asa controlati.

    Apreciat de 1 persoană

    • Trebuie să mai găsesc pe undeva, prin cutia cu fotografii și ilustrate vechi de 100 de ani, o mostră de scris.

      Apreciat de 2 persoane

      • Vladen zice:

        Si bunica-miu scria caligrafic, cred ca era o chestie importanta pe vremea aia. Se urca pe pereti ca noi (eu cu verisoara-mea – eu cu ea am fost primii si probabil ultimii din familie sa mearga la scoala publica) nu stim sa ingrosam literele pe penita unde trebuie. Verisoara-mea era sperioasa, a invatat. Eu n-am prins niciodata arta :).

        Apreciat de 1 persoană

        • Pe vremea lor se scria cu toc și peniță la școală. Există penițe speciale pentru scris caligrafic, eu îmi amintesc penița claps. Am prins și eu tocul și călimara la școală. Apoi stiloul. Îmi dăduse bunicu un Montblanc de-al lui. Nu s-a temut niciodată că l-aș pierde. Și bine a făcut! 🙂
          Eu scriu frumos sau urât în funcție de stare. Dar nu caligrafic!

          Apreciază

  4. vax-albina zice:

    Imi place că scrisul tău despre bunici îmi trezește amintiri. Cum nu am avut niciodată o rață (doar am gătit și mâncat), 
    cum nu am văzut bunicii dezbrăcați, rămâne caligrafia. 
    Aveam zile când mergeam la scoală cu călimara cu cerneală în mână (ca să nu se verse), cu tocul cu peniță și cu sugativa. 
    Era frumoasă caligrafia în sine. Petele, mai puțin. Am înțeles că tinerii viitorului nu vor mai cunoaște scierea cu litere cursive (sau de mână -nu știu cum e corect). Adio bilețele și scrisori. Va fi interesant.

    Apreciază

  5. vax-albina zice:

    Poți repara sau mesajul e pierdut?

    Apreciază

Lasă un comentariu