Scrisoare dășchisă pentru Bianca din Sălaj

Dragă Bianca din Sălaj,

Oricât ar părea de ciudat, în povestea următoare nu e vorba despre tine. Chiar n-are nicio legătură cu tine. Și totuși e numai și numai pentru tine.

O cheamă Irina B. și e colega mea de bancă în liceu, la sfârșitul anilor șaptezeci. Ta-su era prof de marxism-leninism la ASE și mă-sa, o rusoaică moscovită de o rară frumusețe, preda educație fizică la Universitate. Atunci nu  înțelegeam, dar acum mi-e limpede ca apa de izvor, de ce nu prea se-ndemnau profesorii noștri s-o dea afară din clasă când întârzia la ore: din instinct de autoconservare. Ca să fie pe-nțelesul tău, copil născut în post-comunism,  un tată care-a studiat la Moscova și o mamă născută acolo sunt două argumente destul de zdravene ca să nu te pui cu o loază care întârzie la lecția de biologie, nu mai mult de primele trei sferturi din oră. O lași să intre în clasă. O aștepți să-și scoată pardesiul și pălărioara din fetru bleumarin, să-și fluture nițel pletele de culoarea grâului și să – toc-toc-toc, pe tocuri foarte înalte – se ducă în banca ei.
La prima vedere, Irina e o piloasă de-aia strigătoare la cer. La a doua vedere, observi că: a) ia șapte pe bune la toate materiile de căcat, gen istorie, geografie, biologie, chimie care se predau într-un liceu de muzică numai fiindcă elevii n-au timp să-și facă acasă temele la Armonie și Contrapunct și e nevoie de niște ore de-astea de umplutură, ca să și le facă; b) ia 10 (zece) la toate materiile de specialitate, adică Teorie muzicală, Forme, Istoria muzicii, Instrument principal, Instrument secundar,  Cor, Muzică de cameră și celelalte; c) cântă la vioară dumnezeiește.
Că de-aia stăteam în aceeași bancă și eram prietene și ne întâlneam sâmbăta seara să studiem împreună, fiindcă era genială la vioară. Și mi se părea cool s-o  acompaniez pe Irina B.,  la un microrecital cu Sonata Primăverii.

Adică asta

Fiindcă avea talent. Avea talent d-ăla rusesc, stivuit în genele mă-sii, rusești, chit că era urâtă ca tac-su. Botoasă. Și mai era și curvă, pe deasupra. Și asta îi sporea aura de miracol, cel puțin în fața mea, care eram premianta clasei și n-aveam voie nici la ceaiuri cu colegii, necum  la mici orgii cu adulți care plătesc pentru sex oral.
Țin minte că odată, într-o pauză de studiu, am întrebat-o de ce o face. Mi-a zis că e distractiv să vezi cât de proști sunt oamenii. Probabil că în franceză răspunsul ar fi capătat altă valoare.  Dar Irina vorbea doar românește și doar îngroșa „l”-ul, nefiresc, nefiresc de plăcut.

A picat la Conservator. Ca mulți alții. O vreme, ne-am întrebat – cum, băi, a căzut Irina? Irina?! – și nu era vorba de-o mică nedreptate, era vorba că o trântiseră pe Irina care ar fi trebuit să aibă ”pile” apriori și mai era și cea mai bună…

Irina B. n-a scris o dezlânată scrisoare pe FB , fiindcă nu era FB pe vremea aia, a plecat la bunică-sa, care stătea la Leningrad. Refuzată de Conservatorul din București, Irina a intrat la Conservatorul din Leningrad, ăla înființat de Rubinstein.

Zece ani mai târziu a avut un recital la Sala Palatului și, când am întrebat-o, în  calitate de veche prietenă și colegă de bancă – ”De ce la București?”, Irina mi-a răspuns:
–  Ca să mă piș pe ei!

Vezi tu, dragă Bianca din Sălaj?

Asta e!…

Acest articol a fost publicat în actualitate mioritică, actualitatea politică, apucături proaste la români și etichetat . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

21 de răspunsuri la Scrisoare dășchisă pentru Bianca din Sălaj

  1. vintzu zice:

    Vai, săraca fată, îmi pare rău pentru Bianca din Sălaj că a îndrăznit la compunerea lacrimogenei. De unde să înțleagă fata un astfel de demers zdrobitor. Dar ce facem noi adulții? O pregătim pentru viață lovind acolo unde e vulnerabilă numai ca să nu mai fie vulnerabilă?
    Apreciez replica ta Renata, deșii mi-a venit să râd la început totuși solidarizez cu tânara generație ca să-i încurajez libera exprimare.

    Apreciază

  2. krantz zice:

    Mda, e mare diferenţa între ” a te pişa pe ei” şi ” a te căca pe tine”.

    Apreciază

  3. vintzu zice:

    @Renata, se pare că am înțeles eu greșit :))), credeam că te-ai supărat pe Bianca din Sălaj, dar acum că am deslușit situația mă bucur că nu a fost așa cum am gândit. 🙂 Cu respect, mă înclin!
    O seară buna!

    Apreciază

  4. klaus zice:

    Intreb si eu…. Cine-i Bianca din Sălaj?

    Apreciază

  5. Q_sound zice:

    aceeași.
    aceeasi nedumerire am si io, Renata, dar incerc sa pun toate virgulele. ma opresc la doua puncte. 🙂
    fain textul. e o placere sa te citesc, chiar si atunci cand intri cu totul in subiecte dureroase sau fara solutii.
    acu’, baietii au zis bine, krantz mai concis, cumva in ‘ coada’ ultimei tale fraze- are circumstante. mie un sg lucru mi se invarte in cap: cum, mai, 10 peste tot? zece, nu noua si ceva!
    sunt pt. instruire, cultura, educatie in general ( chiar si cea fizica), dar cum sa fii perfect la toate materiile? nu, nu vreau sa contest nota ei, ci deplang ambitionarea ei, noptile nedormite, ochii rosii de atata toceala. nu poti excela in toate domeniile, si nu e nici sanatos. fiecare moment din timpul ns are o anumita valoare ireversibila, care daca nu e satisfacuta atunci, te va bantui toata viata.
    ai privit poza ei? o fata tanara cu privirea unui adult, cu riduri fine deja la 19, probabil.

    aparentele pot inseala la prima uitare, uneori chiar si la a doua, dar de multe ori sunt exact expresia continutului. insa nu cred ca sistemul pilelor si aranjamentelor sau al nepotismelor functioneaza ca uns doar in tara ns. sa fim seriosi! si desigur, fara ele sansele de reusita se imputineaza dramatic.
    prietena ta- nu era mai frumoasa replica : „am venit să-ți cânt ție, Renata, în amintirea vremurilor când eram colege de bancă și mă acompaniai.”? sigur, ea trebuia sa dea cu tifla, sau cu vioara, celor care nu au apreciat-o just- asta-i prima reactie a celui nedreptatit. dar ma gandeam ca ea, de pe tocuri, rusoaica cu vederi libere, se poate amuza de aceasta nedreptate si sa o depaseasca.

    erai premianta clasei si n-aveai voie la ceaiuri?… crezi ca a fost un lucru’ bun privind acum, retrospectiv? ( fara manie 🙂 )

    Apreciază

  6. Nici eu nu știu cine e destinatara scrisorii „dășchise”, dar mi-a plăcut Irina și felul în care ai desenat-o. 🙂 Uite așa e viața: un șut în fund, un pas înainte.

    Apreciază

  7. Pingback: Scrisoare dășchisă pentru Bianca din Sălaj « Serenade jurnal blog

  8. psi zice:

    din poveștile adolescenței mele pe scurt:
    – cel mai dăștept și ades notat cu 10 din clasa noastră de nebuni, paul, speranța matematicii și a informaticii carele urma să se inventeze ulterior, este astăzi un excelent montatori de țevi de gaz prin cășile oamenilor. că facultatea a fugit de el, ba chiar și liceul e o amintire prăfuită. la polul opus, golanul clasei, marele pehlivan pe care profesorii îl târau din 5 în 4, este- incredibil ar spune unii- criminalist.
    – unul dintre oamenii pe care îl admiram pentru ușurința cu care învăța și pentru linia extrem de clară- așa părea- a destinului său, ispășește o pedeapsă destul de lungă pentru omor calificat.

    concluziune: viața are căile ei. notele din școală contează mai puțin. la fel și elogiile…

    ps. mai sunt multe scrisori de-astea??? îmi pare că fiecare județ are pe cineva nedreptățit și, evident, cu note numai de zece.

    Apreciază

  9. ratzone zice:

    replica asta e singura care merita să ajungă virală, dumnezeiesc de adevărată

    Apreciază

Lasă un comentariu