Scena cu o scândură lipsă

Olga Tudorache, această scândură a scenei românești, în sensul că pe spinarea ei au crescut și tropăit generații de actori care au învățat meserie de la ea, care era de meserie geniu actoricesc, stă să moară. Un accident vascular cerebral la 88 de ani nu e un diagnostic tivit cu speranță. E o eșarfă neagră pe umerii teatrului românesc.

Un fidel garagiu i-a urat RIP anticipat.
O superstiție copilărească mă împiedică să zic cele cuvenite înainte de eveniment, că e zi de naștere sau de deces. Dar prietenul Gării are dreptate. În puțină vreme, flacăra numită Olga Tudorache se va stinge. Una dintre scândurile de esență tare ale teatrului românesc va fi împachetată între patru scânduri proaspete, de brad. Măcar să-i fie de brad costumul final!

Ce mă întristează: unica publicație care-i acordă atenție e Click, acum două zile.
O să plece curând. Orice televiziune de știri o să-i anunțe plecarea, așa cum se anunță plecările trenurilor în gări, cu un mic semnal sonor. Poate cu o lumânare aprinsă, filmată, cu un micro-interviu…

Ce mă sperie: femeia asta a făcut sute de mii de oameni să râdă, să plângă, să-și uite de ei, să facă ceva, altceva, să rabde, să viseze, să se încrânceneze pe viață, s-o privească de sus, să le fie cald când le era frig, să le fie bine când le era frică, să renunțe la ceva, să se bată pentru ceva, să-și cumpere, da, să-și cumpere bilete la teatru și săptămâna viitoare.

Și nimeni, în media, nu-și pierde timpul cu ea, înaintea de-a se fi răcit definitiv, în morga spitalului. Doar Click, publicația pentru fete care vor să fie sunate cât sunt încă fierbinți.

Acest articol a fost publicat în cronici, cu ce ne mândrim, părerea mea, strict autentic, ştiri de neştiut și etichetat , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

41 de răspunsuri la Scena cu o scândură lipsă

  1. ifim zice:

    Renata, ai tu un talent așa, actoricesc, nu’ș cum să-l numesc, de stricat seara…

    Apreciază

  2. Iosif zice:

    Renata draga, poate n-ai auzit ca moartea a fost eradicata. Ea nu exista decât în gândirea limitata a omului carnal, adamic, materialist, nemetamorfozat, nenacut din nou din apa si Spirit Sfânt aceasta „Samânta” dumnezeiasca întrupata din Cuvântul Lui.

    „Caci, pentru mine a trai, este Hristos iar a muri este un câstig.” – Ap. Pavel –
    „Da, suntem plini de încredere si ne place mult mai mult sa parasim trupul acesta, ca sa fim acasa la Domnul.” – Ap. Pavel –

    „Caci moarte nu exista,si ce numesti tu moarte
    E-o viata altfel scrisa în sfânta firii carte?” -M.Eminescu –

    „Trebuie sa plingi pe om la nastere, nu la moarte.” – Montesquieu –

    „Daca vrei sa dobândesti puterea de a suporta viata,fii gata sa accepti moartea.” – Sigmund Freud –

    „Vrei sa traiesti cum se cuvine ? Învata mai întâi sa mori.” – Confucius –

    „Viata cunoaste scene si se spune ca e împartita în acte, dar cortina se lasa o singura data.” – Mircea Eliade –

    Apreciază

  3. castanman zice:

    Am vazut-o pe Olga Tudorache prima data, copil fiind, la Ploiesti, dus de sor-mea, obligatoriu, avea invitatie si prietenul ei ii daduse tzeapa. Si o trupa de teatru din Bucurest, cu „Efectul razelor gamma asupra anemonelor”, nu era de ratat. Si nicio invitatie de stricat. Iti dai seama ca n-am inteles nimic din spectacol. Chiar am urat-o pe Olga. Mai tarziu mi am dat seama ce inseamna un actor. Ps. Multumesc pentru commul adresat lui Lotus in postarea anterioara. Pledoarie curata. Nu cred ca ii schimba parerea lui Lotus despre mine. Nu sunt ateist. Si nici el teist. Poate daca are iluzia ca poate intelege metafizica pe calea asta. Dar el nu poate rata aspectul utilitarist al fiintei. Exista in blogosfera un asemenea tip. „Iisus Christos cu termometru” ii spun eu acestui tip de blogger. Seamana cu chestiile alea ( icoane?) de prin talciocuri pe care le mai gasesti prin cate o casa al carei proprietar in timp ce se inchina vede si cat de cald e in incinta 🙂

    Apreciază

  4. Daca zic „Totul e sa moara”, ma-njuri?

    Apreciază

    • Tot așa mă gândesc și eu: să moară repede. E singura ei scăpare . Și mai sper să nu fie conștientă. Absolut deloc.

      Apreciază

      • clujanu zice:

        Daca sufera crunt e de preferat moartea in inconstienta dar altfel nu.
        Eu as fi foarte suparat sa mor in somn sau inconstient. Eu doresc sa traiesc pana la capat adica sa simt si ultima mea secunda altfel voi muri nefericit. Am vorbit si cu copiii; daca ma gasesc decedat cu zambetul pe buze sa stie ca e ultimul meu semn pentru ei si sa stie ca am murit fericit. Si obligatoriu sa-mi incinereze hoitul!

        Apreciază

        • clujene, și bunică-me, pe la 96de ani începuse să se vrea incinerată. Ne făcea economie.
          Nuș ce să zic!
          Incinerările sunt incomparabil mai elegante și mai solemne decât înmormântările… Mă faci să încep să mă gândesc la ce mi-aș dori eu.

          Apreciază

  5. Lotus zice:

    Poate pentru că, dacă ar scrie 10 ziare, ar exista riscul ca unul s-o dea deja moartă. Mai bine puțină decență în astfel de momente. De ce nu scrie nimeni acum despre ea? Din bun simț. Dacă va muri, va muri în scurt timp. Cum să-i anticipezi moartea, public?

    Întrebarea corectă este de ce nu scriu despre artiști în cursul vieții lor.

    Apreciază

  6. * nu de moarte ma cutremur ,ci de vesnicia ei *
    Olga Tudorache e doamna teatruli romanesc .

    Apreciază

  7. DoarF zice:

    Off-topic(sper). Pe Dragos nu l-am mai vazut de mult. Ai ceva info, e totul ok?

    Apreciază

  8. Marian zice:

    N-asi fi pomenit de Olga Tudorache daca , tipii de la Realitatea sau… Romania TV { dracu sa-i ia ca , ambele se cam aseamana intre ele in privinta unor stiri }, nu i-ar fi dat ca certa moartea in urma acelui atac cerebral . M-a impresionat cu rolul Vitoriei Lipan { pe vremea cand nici macar Iosif nu era pe lume sa-L slaveasca pe Isus } , iar cand credeam ca…este aceeasi si , chiar nu mai are nimic de aratat , am revazut-o in rolul lui ” froila ” din ” Gaitele ” lui Kiritescu . Rautate , dispret vis a vis de ” romanii imputiti „, precizie germana si caldura in acelasi timp , fatza de … nefericirea Wandei . Chiar daca isi va revenii { ma cam indoiesc de asta } , trebuie spus doar atat : un artist nu moare niciodata ci , ramane mereu viu prin rolurile interpretate , prin personajele carora le-a dat viata . Respect deosebit Renata Carageani si-ti doresc , sa ai o saptamana dupa dorinta dumitale si nu a cuiva …de-acolo de sus 😉 , chiar daca numele aluia ar fi , Donald Trump ! 😀 😀 😀

    Apreciază

  9. Marian zice:

    Bine ca-mi adusei aminte caci , doream demult sa te -ntreb : prietena dumitale Oana Pantazi , ce mai face caci , de la acea memorabila intalnire din Tineretului… vad ca a ramas tot la ” Am fost 29 ” ???? Respect !

    Apreciază

  10. Iosif zice:

    Mariane draga, cu tot respectul pentru stradania ta de a te remarca prin comentarii îti spun ca nu ma cunosti absolut de loc, nici pe mine, nici pe Isus Hristos, si cu atât mai putin pe Tatal meu si Creatorul tuturor lucrurilor percepute si nepercepute de ratiunea si IQ-ul tau relativ, subiectiv, aparent elevat însa limitat de o perceptie a simturilor muritorilor de rând,, morti vii, umbre care apar si dispar din existenta aceasta materiala, nelasând în urma „samânta buna”,decât nonvalori efemere,frunze si crengi uscate, pleava si paie spulberate de vântul spatio-temporal si arse de focul gheenei… no offence ! 🙂

    Apreciază

    • Iosif, Marian doar comentează, nu vrea să se remarce. 🙂
      Nu-i mai zice Tatăl meu celui pe care noi îl numim, în rugăciunea cu același titlu, Tatăl Nostru. Am senzația că vrei să ne lași orfani! 🙂
      Eu zic Tatăl Nostru când mă simt rău, ca să mă simt mai bine. N-am cercetat de ce mă simt mai bine cu Tatăl Nostru.
      Dar n-aș vrea ca, data viitoare când mă simt rău (și acum mă simt, de-o viroză) să zic Tatăl lui Iosif Care ești în ceruri…, fiindcă-mi strici modulul de concentrare și altă rugă pentru autoterapie nu mai știu.

      Apreciază

  11. Iosif zice:

    Renata draga, eu stiu ca toata lumea crestina recita (invoca) ajutorul lui Dumnezeu, rugaciunea „TatalNostru”, în diferite momente ale vietii cotidiene, asta nu înseamna ca SUNT copii ai Lui Dumnezeu, nascuti din nou, din apa si Spirit. Cum as putea sti ca cineva care crede în Dumnezeu si se roaga Lui, este nascut din EL,îi este Tata si Stapân când nu-L cunoaste. Consider ca de doua milenii fiecare avem ocazia si posibilitatea sa-L (re)cunoastem, sa-L acceptam ca Tata, sa ne facem copiii Lui, *DOAR* prin Cel ce a fost omorât în trup si a înviat în Spirit, Hristos Isus, Singurul ADEVAR ATEMPORAL,ABSOLUT, (Calea,Adevarul,Viata).
    Sper ca vei întelege, ca toate comentariile mele pe bloguri sunt din iubire sincera, pentru ADEVAR, iar daca acest lucru deranjaza pe cineva, butonul „spam” e functional, cred eu. No offence ! 🙂
    O zi faina,draga Renata !

    Apreciază

  12. Iosif zice:

    P.S. Tatal meu sa-ti dea vindecare în toate dimensiunile existentei !

    Apreciază

  13. Cudi zice:

    Plecând de la articolul tău, Renata, am ajuns să văd acest scurt metraj cu Olga Tudorache, Corina Constantinescu, Mircea Albulescu și Florin Piersic Jr.
    Dacă aveți și voi un sfert de oră…

    Apreciază

  14. Iosif zice:

    Superb filmuletul ! Ca sa vezi ce ti-e si cu viata asta, un vis frumos, ori un cosmar, ori o combinatie de amândoua ! 🙂

    Apreciază

  15. Iosif zice:

    Motivul interdictiei …dezvaluirea ADEVARULUI .

    Apreciază

  16. simona zice:

    Stimata duamna . nu as indrazni sa va inoportununez , din motive dragi sufletului meu , desigur . Ma refer la hrana articolelor domniei voastre , adevarata nana cereasca pt niste sarmanai aidoma noua . Totusi , toate au limita lor .
    Inteleg sa facem pledoarie pentru Domnul nostru ISUS .
    Dar chiar e musai si pentru impostorul radu moralu ?

    RUSINE

    Apreciază

    • Simona, eu îl consider pe Radu Moraru un jeg.
      Dar nu eu, ci Iosif l-a pomenit. Ba chiar a postat o înregistrare video cu el, pe care n-am avut curiozitatea s-o urmăresc. Iosif e unul dintre cititorii Gării. E liber să comenteze ce și cum vrea.
      N-am șters, în viața mea, decât vreo trei comentarii, fiindcă ieșeau din cele mai largi limite ale bunului simț.
      Ignoră, ca și mine, ce nu-ți place/interesează.

      Apreciază

  17. Iosif zice:

    Chiar ma întrebam,când apare primul „sarman”… crestin aruncator de pietre ? 🙂 🙂

    Apreciază

    • Marian zice:

      @Iosif Macar atata lucru ar trebui sa-l sti : cei care aruncau cu pietre …nu erau crestini iar IQ-ul lor , chiar daca era relativ 😡 , le dadea dreptul sa faca asta caci , cei ce hotarasera LEGEA aceea , aveau un IQ fix ca al dumitale Iosif !!!

      Apreciază

Lasă un comentariu