Sosia soției


Taxiul, galben, ca toate taxiurile. Șoferul, tomnatic și curățel. În mașină miroase abia perceptibil a măr verde, de la brăduțul care atârnă de retrovizoare.
– În Berceni, zic, prin Emil Racoviță.
Cursa e lungă. Sunt relaxată, n-o să mă refuze. Nu după ce m-am cuibărit pe bancheta din spate, cu toate sarsanelele mele, de jur împrejur.
– Mare ghinion am azi, zice șoferul. Toată lumea vrea în Berceni, și eu vreau acasă, în Militari. Nevastă-mea mă așteaptă de o oră la masă!
Am mai auzit introducerea asta, de zeci de ori. Marketing. Ți se explică, voalat, că aia nu e o cursă, e o favoare. Poate pică mai mult de șapte lei la final. Taximetriștii, chiar și cei mai inadecvați meseriei, sunt psihologi fini, care și-au făcut încălzirea la bugetari: sugerează-i clientului că e culpabil. Fă-l să simtă asta la greu!
– Bine, zic, poate ar trebui să vă mutați în Berceni. Dar nu-i exclus ca toți clienții, atunci, să vrea în Militari.
E cald. Soarele îmi topește o ureche, aia dreaptă. Dacă n-ar fi total nepoliticos, m-aș tolăni în poziție de somn. Simt așa, o blegeală în mine… Radioul varsă niște acorduri italienești, pe Magic. Muzică, nu zgomot. Aș prefera zgomot.
-De fapt, zice șoferul, chiar am două case!
Nu zic nimic. Atunci râde de umplutură, un râs dichisit, de om care știe multe și dă puține-n vileag.
Iar nu zic nimic.
– Am, ca să zicem așa, urmeză el, o casă acasă și o casă secretă. În fiecare mă așteaptă o femeie.
– Ah, știu, zic și eu, ca marinarii cu câte-o nevastă în fiecare port!
N-am chef de-o poveste de viață, pe bune, n-am chef! Strâng sacoșa principală la piept. Mă fac și eu cât pot de mică, urmează vreo trei semafoare lungi cât Evul Mediu. Nu vreau povești!
– Când am cunoscut-o pe nevastă-mea – încă nu știam că o să mă însor cu ea – aveam două iubite, ca să zic așa. Când m-am însurat, le-am scos din viața mea. Nu acceptaseră condiția…
– Îhî!, zic.
– Acum șapte ani am cunoscut o femeie. Avusese un bărbat bețiv care o și bătea. Abia am reușit s-o fac să se despartă de el. Femeie de sacrificiu!… I-am zis, uite, puiule, care-i treaba, eu țin la tine, dar sunt însurat, am familie, băiat mare… N-o să divorțez niciodată pentru tine, și nici pentru alta. Ne simțim bine împreună, te iubesc, n-o să-ți lipsească nimic… Dar dacă începi vreodată cu prostii, să mă suni acasă, să speri că… Înțelegi? I-am zis-o din prima. A înțeles. Și uite, avem șapte ani împreună. Și totul merge bine.
E oră de vârf. Ne târâm, bară la bară, pe-un bulevard înroșit.
Tace un minut. Cântă Puff Daddy. Întreb, ca să nu creadă că nu l-am ascultat:
– Și soția ce zice? Nu s-a prins? N-are măcar o bănuială?
Omul înflorește la volan. Aici voia să ajungem: la triumful perfecțiunii minciunii asupra adevărului.
– Vedeți tricoul ăsta?
Un tricou cu guler și trei năsturași, tip Lacoste, cu niște steluțe mici, albastre, ca niște fulgi de zăpadă, azvârlite pe bumbacul alb.Tricou de bună calitate, rezistent.
– Am cinci de-astea! Două la ea, trei acasă. Dacă rămân acolo mai mult de două ceasuri sau poate toată noaptea, a doua zi plec cu unul identic, curat, spălat cu același detergent și același balsam pe care le folosește nevasă-mea. Ca să nu mai zic că tipa, amanta, trebuie să se dea cu același parfum ca nevastă-mea, aceeași vopsea de păr, aceeași lungime a firului de păr…
Al doilea semafor medieval dă în verde.
Încerc altceva:
– Și nu se supără? Nu simte că-și pierde individualitatea, că devine o umbră a celeilalte?
Pufnește superior, semn că n-am înțeles nimic din ce era important.
– De ce să se supere? Că are cineva grijă de ea? Că primește cadouri? Că mă port frumos, nu ca nenorocitul de bărba-su?
– Nu știu, poate de sărbători, când stă singură-n casă…
– De sărbători? De sărbători nu-i lipsește nimic. Și vin prietenele pe la ea.
– Și-n vacanțe, întreb, în vacanțe merge tot cu prietenele?
– E, ce să facem! Nu poți avea chiar totul în viață!… Dar o mai scot eu… La un restaurant discret… Deși e complicat.
Alt semafor lung îi dă răgaz să-și întoarcă fața către mine:
– Pe mine mă cunoaște atât de multă lume, încât nu prea pot să risc ieșiri de-astea, în societate.
Mă uit la el cu mare atenție. Față comună, cam bucălată, dar îngrijită. Față de contabil sau de inspector fiscal sau de militar ieșit la pensie, că ăștia se pensionează pe la cincizeci de ani. Zic:
– Uite, eu nu vă cunosc!
Râde.
– Normal! Că nu vă învârtiți în mediile în care mă învîrtesc eu. Prin natura profesiei…
Ah, când aud de natura profesiei, mor! Încerc marea cu degetul:
– Polițist? Militar?
Cârdul de mașini se urnește, ne mișcăm și noi. Iar nu-i mai văd decât ceafa, tunsă artistic, din foarfecă. Nu e om de uniformă, asta e clar.
– Nu, doamnă, am fost ceva mai special. Psiho-pedagog, ca să zic așa, în sistem.
În sistem! Deci eram pe-aproape. În sistem, dar îmbrăcat civil.
– … și vă dați seama, am pregătit zeci de generații de băieți de-ăștia… Și când mă văd, oho, ‘trăiți dom profesor! – n-ai cum să nu vorbești cu ei. De-aia… mai ușor cu restaurantele! Femeia m-a înțeles, a înțeles situația. Mai mult prin cartier.

Viraj la stânga. Soarele bate acum din spate, mai fără putere. Blocurile sunt clare, umbrele mai adânci. Rufele din balcoane, la vedere. O femeie calcă tricoul alb cu minuscule steluțe albastre. Pentru el. Nu, nu pentru el, pentru cealaltă!
Ceafa șoferului e roșie de căldură și strălucește de transpirație. Gulerașul alb, imaculat.
– Și niciodată, chiar niciodată, soția n-a avut vreo bănuială?! Întreb.
Bărbatul de la volan râde înduioșat:
– Doamnă! Dumneavoastră știți ce tort i-am comandat de aniversarea a treizeci de ani de căsătorie?
Tac, fiindcă nu știu.
– Un tort identic cu ăla de la nunta noastră, doar că fără mire, mireasă… Prostii de-astea! Același tort! A înnebunit de bucurie!
Încerc s-o văd pe femeia celor treizeci de ani de căsnicie fericită, bătând din palme, râzând emoționată, gata să plângă, încolăcindu-și brațele în jurul acestui gât grăscior înroșit de căldură, gât de șofer la volan.
Băi, nu pot!
Văd doar o femeie tristă, care râde când e musai, călcând un tricou alb, cu steluțe albastre, spălat și îmbălsămat ca la el acasă.

Acest articol a fost publicat în actualitate mioritică, literatură, Uncategorized și etichetat , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

23 de răspunsuri la Sosia soției

  1. Vladen zice:

    Deci tu esti ferm convisa ca doamna domnului din sistem stie bien-merci de afacerile domnului? 😀

    Si eu cred cu tarie ca toate fetele stiu. De multe ori si inainte sa se intample.

    Ce nu-s convins e ca nevasta-sa sufera ca are el amanta. Poate e perfect de acord, dar nu se oboseste sa i-o spuna ca sa nu aiba ala viata prea usoara si sa scada standardele :). Poate-i si convine ca are amanta si-o mai lasa pe ea in pace.

    Apreciat de 3 persoane

    • Nu sunt ferm convinsă, dar aproape convinsă, da. Orice femeie știe când există o cealaltă. Indiferent cât ar fi bărbații de scrupuloși (criminalistic!) în a șterge urmele.
      Oricât de impecabil ar fi tricoul cu care te întorci acasă. Că, tocmai asta devine ciudat: cum să vii acasă, după 16 ore de taximetrie (București – Sibiu și retur) cu tricoul mirosind mai proaspăt a balsam decât cînd l-a scos ea din mașina de spălat?!
      Cred că numai cele care nu vor să accepte evidența, nu simt că sunt mințite.
      Dar tristețea poveștii nu e nevasta, e cealaltă femeie. Cât de lovită și redusă la nimic să fi fost în viața anterioară, ca să accepte cu stoicism și resemnare situația de „rezervă”?

      Apreciat de 2 persoane

      • Vladen zice:

        Asta am tot vazut pe la noi, dar si fiindca dupa al doilea razboi au ramas mult mai multe femei decat barbati.

        Apreciat de 1 persoană

        • Vladen, tu ești un cetățean planetar, aproape! 🙂 Când zici la noi, la ce te referi? Rusia? Norvegia?

          Apreciază

          • Vladen zice:

            Rusia :). In pofida pluriculturalismului debordant din familie, rus sunt. In Rusia au murit foarte multi barbati in razboi, cifra care se vehicula cand eram eu mic era de 16:1 femei la barbati dupa razboi. Aproape toti barbati de varsta reproductiva fiind morti. Probabil s-a exagerat, desi nu cred. Nu era defel neobisnuit ca unul sa ingrijeasca mai multe femei. Si alea, erau etern recunoscatoare saracele (nevestele mai putin, da’ nah… 😀 ). Inca mai simti asta in femei la noi, n-a trecut de tot si n-a trecut in toate. Poate fiindca nici razboiul n-a prea trecut la noi vreodata. Din prietenii mei din liceu au mai ramas 3. Cu mine 4 / 18 baieti cati am fost.

            Apreciază

          • Lasă, că nu doar în Rusia, și nu doar din pricina raportului femei multe /bărbați puțini sunt bărbații poligami!
            Sunt poligami de la Adam și Eva încoace! Și știi de ce? Din cauza noastră, a femeilor. Că cine a început prima? Nu Eva, cu Șarpele? Nu din cauza ei s-a trezit Adam în curul gol, colea, pe pământ? Ce i-o fi zis, bietul: „Ei, stai tu, zdreanță ordinară, că să vezi ce le-o trag io urmașelor tale! Cu Șarpele, ‘ai? Cu ăla ți-ai găsit să mă înșeli? Stai tu să vezi pe unde-mi umblă mie șarpele, mii de ani de-acum încolo!”
            Cel puțin așa cred.
            Dar Aldus știe mai multe, de la fața locului. Să-i dăm legătura! 🙂

            Apreciază

          • Vladen zice:

            Pai nu de poligamism ziceam, ci de acceptarea senina a pozitiei de roata de rezerva :D. Oportunitatile sunt istoric mai ridicate in Rusia sa gasesti o amanta dispusa sa se tunda si vopseasca la fel cu doamna si stapana :).

            Acum insa eu ridic si problema: de ce ai vrea o amanta exact ca sotia cum are ala? Ce-ti iese, unde-i hazul? Amananteala e sport, e pentru variatie, e placere. Plus thrill-ul ca te-ar putea prinde nevasta totusi. Jocul ala cuminte al tipului e moartea pasiunii, e trist de-a dreptul. Are omul la reguli de urmat la inselat de te ia cu mila. Bifat amanta, sa traiti!

            In ce priveste poligamia, hai sa contribui si eu: e clar ca suntem poligami. Altfel n-ar fi nevoie de atatea reguli si afurisenii ca sa fim monogami. Eu ma indoiesc ca cineva normal, vreodata, chiar a fost complet monogam o viata (exlud minoritate cu vreo boala fizica sau psihica cu impact pe viata sexuala). Nu cred ca se poate si cred ca e si pacat sa-ti limitezi experientele asa doar dintr-o idee cu valoare socio-economica. Si ma refer aici si la femei, trebuie sa fie fraiere, frigide sau fortate sa incerce doar pe unul toata viata. Pe scurt bravo Eva, a dat dovada de initiativa sanatoasa inaintea lui Adam. Noroc cu ea.

            Apreciat de 2 persoane

          • Și eu m-am gândit la asta: unde mai e farmecul aventurii, dacă… De fapt, se înțelege din titlu că asta e ciudățenia, să te străduiești să ai o dublură la nevastă, numai ca să bifezi calitatea de amant.

            Ba nu, la femei, procentul de fidelitate e masiv, față de bărbați. Mă refer la fidelitate faptică, fiindcă ce-ți trece prin cap, ce fantezii ai, nu se pune. 🙂

            Apreciază

          • Aldus zice:

            Renata, nu-mi este foarte clar dacă vrei să discutăm monogamia (poligamia) din prisma religiei sau din prisma tendințelor și naturii umane. Rog clarificări.

            Apreciază

          • Arca lui Goe zice:

            O femeie e prea putin. Doua sunt prea mult… Nu poti avea toate femeile din lume… Dar merita sa încerci… Exista monogamie. Exista poligamie… exista si sologamie. Unul dintre soligami a cerut lamuriri clarificatoare ca sa stie din ce unghi sa atace descutiile despre monogamie si poligamie… ca sa stie daca sa-l bage si pe Dumnezeu in business sau nu… Daca era bine sa ai nevasta ar fi avut si Dumnezeu… Nu? Oricum se zice ca cei care ar fi descoperit casatoria ar fi fost evreii ca sa poata regula pe gratis… cert este ca mariajul este o o achizitie recenta… a aparut la un moment dat si tot asa va disparea… Lucrurile dispar atunci cand isi pirerd rostul, cand nu-si gasesc justificare in context, iar contextul se tot schimba. Se mai poate trage de conceptul asta o vreme, in virtutea inertiei… dar multa vreme n-o sa mai poata trece neobservat faptul ca „institutia” casatoriei isi pierde din ce in ce mai mult rostul, rolul… necesitatea. Cei care am apucat alt context o putem aprecia in continuare… exact ca si pana acuma… 🙂 dar in maximum cateva generatii va fi un concept perimat, desuet, vetust, arhaic, ridicol… iar cuvantul „monogamie” va fi arhaism.

            Apreciat de 1 persoană

          • Absolut de acord cu toate gândurile astea.
            Când am divorțat, cea mai silnică treabă a fost partea cu actele. Să anulezi o hârtiuță roz, cînd totul era deja anulat.
            Suntem monogami de fațadă. În fond, diferența între cei care-și asumă două relații concomitent, chiar dacă una e „de bază” și cealală „un accident” și cei fideli până-n măduva oaselor e doar de gramatică. Între un perfect compus și un condițional optativ. ”am făcut-o” și „aș face-o”.

            🙂 Abia aștept să-și vâre și avocatul Domnului coada în discuție!

            Apreciat de 1 persoană

        • Aldus zice:

          Vladen, când zici că bărbații ruși au fost decimați de război, presupun că te referi la al doilea mondial. Dar la sfârșit zici că din 18 prieteni de liceu, ați rămas 4. Cum așa?

          Apreciază

          • Vladen zice:

            La al doilea ma refeream, da. Apoi am zis ca Rusia a tot avut razboi si dupa. In generatia mea s-a inceput cu al doilea razboi Cecen si s-a continuat apoteotic. Inainte de noi a fost Afganistanul, de exemplu. Rusia e aproape mereu in vreun razboi unde se moare. E parte din viata cotidiana, de ce crezi ca avem asa multe filme cu 3 generatii de femei singure intr-un apartament 😛

            Apreciază

          • Vladen zice:

            In cazul tipilor din generatia mea, noi ne-am voluntariat pe capete dupa niste incidente nasoale in Moscova.

            Apreciază

  2. Arca lui Goe zice:

    Povestea pare… veridică…. Un sofer de taxi limbut care-si face etalare, tinând să-si cânte singur o odă (oda fantelui viril ce-s io), musai cu martori, în fata unui public potrivit… avizat, adecvat… capabil să aprecieze, marfa, valoarea, succesul… Un sef de gară, sesizand potentialul (literar si nu numai) al întâmplării, o preia aproape necritic, în forma brută (copy-paste) si-o transformă (con-textual) în meta-poveste, de livrat unor martori, alt public (meta-potrivit). Alt public, altă poveste. Urmeaza re-actii. Momentan expertul garii în probleme sexuale si de cuplu are un moment de derută, fiind un pic bulversat, înainte de a se regrupa pe turnantă, si de a reveni în trombă la problemă si la clarificarea ei spirituală. Sfânta treime formată din soție-erou-amantă trebuie disecată. Cine cu cine va tine? Cine pentru cine va avea empatie? Dispreț? Milă? Sentimente… Dar… cât va dura oare până când snoava rasuflată a taximetristului va fi abandonată si ne vom întoarce la mitul androginului nostru cel de toate zilele si la celelalte „lucruri” cu adevarat importante pe lumea aceasta? 🙂

    Frumos ar fi ca lucrurile să evolueze surprinzator, într-o varianta similară cu cea în care a fost construit filmul „E periculoso sporgersi”. In episoade viitoare Renata întalneste si celelalte personaje (sotia, amata si fostul sot al amantei), care ofera, la fel de dezinvolt, câte o cu totul alta perspectivă asupra aceleiasi realitati epice, care contine aceleasi patru personage renatascentiste. Cum se face că le întalneste? Ei, se descurcă d-ei, e scriitoare. La farmacie, la piata, la vot… la băi, undeva…

    Poate că plauzibila poveste a taxi-driver-ului e 100% adevarată… sau poate că este 100% fabulatie… sau o fi pe undeva pe la fifty-fifty. Poate că amanta are angajati în part-time nu unul, ci mai multi soferi de taxi sau/si de autobuz… care însumati vectorial (după regula paralelogramului) fac în mod evident mai mult deâct un simplu sot fidel, blajin, înteleagator, aducand împreună (în mod independent desigur) mult mai multe satisfactii sentimentale, materiale, spirituale si de altă natură. Poate că sotia e pe mână cu amanta (… …), sau poate că e încurcată la rândul ei cu fostul sot al ăleia, ori cu seful ei de la Bucur-Obor si un pic si cu vecinul de la cinci care… în fine, nu-i cazul să întru in detalii… fiindcă nu sunt scriitor si stric povestea. 🙂 Astept cu nerabdare reactia lui Klaus. 🙂

    Apreciază

    • Povestea e pe bune. Am mai tăiat din ea câteva lungeli inutile… (Tipului îi și plăcea să se audă vorbind despre el!
      Ah, da! E pericoloso sporgersi. Dar în varianta aia urmează două ficțiuni, ți-e clar. Deși… lumea e uneori atât de mică… Doamne, chiar acum mi-am amintit o întâmplare sută la sută reală despre cât de mică e lumea. Poate o s-o scriu într-o zi.

      Apreciat de 1 persoană

    • Știi, Goe, m-ar fi putut duce gândul la „Pas în doi”. Dar nu! Omul era atât de rațional în bigamia lui, de calculat… Cred că era mult mai îndrăgostit de viața sub acoperire, de voluptatea deținerii controlului, decât era îndrăgostit de amble femei.

      Apreciat de 2 persoane

      • Arca lui Goe zice:

        @Renata – Chiar dacă situația eroului tău este un pic diferită de al lui Bleonț (pe ici pe colea, si anume prin punctele esențiale), cred că a/tragerea în discuție a filmului Pas in Doi ar fi mai mult decât nimerită. Mie mi-e cam dor de Dan Pița… Imi amintesc o replică misto din film rostită de Petre Nicolae în timp ce spala rufele în cadă, calcându-le în picioare cu pantaloni suflecati, în baia comună a caminului de nefamilisti: „De e pace, de-i război, io m-am săturat de voi„.

        Apreciază

        • Ai observat? Nimic din ce-a făcut Dan Pița nu devine perimat. Văd oricând filmele lui, cu aceeași nerăbdare ca prima oară.
          Dar pas în doi m-a tulburat profund. Cred că mă aflam la începutul descoperirii că viața nu e alb și negru.
          În plus, în primul an de navetă (stagiatură) am avut-o în gașca de tren pe Ecaterina Nazare (lucra la teatrul Toma Caragiu din Ploiești). O figură și-un monument de talent! Cât am mai despicat firul în patru amândouă, pe Pas în doi.

          Apreciat de 1 persoană

  3. Aldus zice:

    De acord cu ce-a zis Vladen.

    Din perspectiva amantei, situația pare mai complicată. Dar cred că e posibil să existe amanți mai fericiți decât soții. Dacă n-ar fi așa, de ce ar mai exista amanți în primul rând?

    Cea mai mișto e situația lui. Gândiți-vă cât de ușor îi este să petreacă oricât timp dorește de unul singur. Soția crede că e la amantă, amanta crede că e la soție, iar el se plimbă liniștit cu taxiul…

    Apreciază

  4. Aldus zice:

    Tocmai am dat involuntar peste definiția culmii fidelității: la a treia nevastă să ai aceeași amantă.

  5. clujanu zice:

    Aspru barbat, cred ca doar testa disponibilitatea !

    Apreciat de 1 persoană

Lasă un comentariu