Publicitate


Când sunt în tura de dimineață, Coabitantul mă debarcă la Prăvălie la 7:20. Prăvălia se deschide la 8:00. Între 7:20 și 7:50 îmi petrec timpul în felul următor: intru la Profi, îmi iau o cafea cu lapte de la automatul Illy, îi pun două șprițuri de sirop Monin cu aromă de biscuiți, o amestec bine-bine-bine… Se face 7:25. Ies afară, îmi caut țigările, durează mai puțin de 3 minute să le găsesc, îmi aprind una, gust din cafea, mai gust odată, trag un fum, casc gura pe stradă, mai ales la trecerea de pietoni, e ca-ntr-un film de Nae Caranfil: are poveste. Număr babe care se avântă cu capul în pământ în fața mașinilor și, culmea, ajung încă vii pe malul celălalt, admir mame care bagă landoul la înaintare, să-i intimideze pe șoferii grăbiți, mai trag din țigară, mai beau din cafea, se face 7:30.
La 7:30 deschide la Lidl. Intru să-i iau șefei o merdenea și ce-o mai fi pentru așa-zisul nostru mic-prânz-dejun. Mai casc gura printre rafturi, la chestii de care n-o să am niciodată nevoie, dar le-aș cumpăra, fiindcă sunt 14,99 lei. În nouă din zece cazuri reușesc să mă abțin. Odată am cumpărat niște carioci de 4,99 lei, de care nu aveam nevoie, dar erau numai 4,99 lei și am constat că sunt foarte scumpe – nu scriau deloc. Lăsau niște dâre străvezii care dispăreau în două secunde. Niște carioci simpatice.
Bun. Se face 7:48, sunt la coadă la casă, îmi arunc ochii pe geam, s-au aprins luminile în Prăvălie, deci a venit șefa (nu-mi place să i-o iau înainte, o las pe ea să descuie, să blocheze alarma, să aprindă luminile…). La 7:52 mă prezint la program.

Știți ce-am făcut mai sus, în două paragrafe? Publicitate. Unui lanț de magazine, unui brand de cafea, unuia de sirop, bașca unui regizor pe care îl ador.
De fapt, nu i-am făcut publicitate decât lui Nae Caranfil, în fraza anterioară, când am spus că îl ador.
În rest… Intru la Profi, pentru că ăia deschid primii și sunt peste drum de Prăvălie și beau de la Illy fiindcă ăla automat de cafea se găsește în magazin. Tot așa, aleg sirop în loc de zahăr, fiindcă în sirop zahărul e gata dizolvat, nu mai trebuie să bălăcesc eu bețișorul în pahar până simt că nu mai scrâșnește nimic la fund. În privința gustului de biscuiți, da, e de biscuiți cu vanilie. Deci e de vanilie. Lidl-ul e cel mai nasol magazin de pe fața pământului. Bineînțeles că e ieftin, fiindcă totul – de la mezeluri la detergenți – e o făcătură. Dar ăia fac merdenele. Șefa e învățată cu merdenea dimineața. Dacă tot sunt în Lidl, mai iau câte ceva de la „Cămara noastră”, firmă românească, decentă.

În altă ordine de idei, și dacă aș fi leșinată după Lidl, Illy, Monin (după Nae Caranfil chiar sunt!), cine-s eu, să fac reclamă unor branduri? Nimeni. Ca să faci reclamă, trebuie să fii cineva, să ai jde mii de cititori unici, să te știe lumea. Abia pe urmă poți trăi din copywriting.

Acuma, fiindcă ne-am lămurit că eu nu pot fi și nu voi putea niciodată să fiu producător de conținut, din motivul obiectiv că sunt nimeni în drum și subiectiv că n-aș putea face publicitate unor firme, servicii, produse fără să fi fost eu însămi mulțumită de ele, să trec la subiect.

Azi e Black Friday. Nebunia scumpeturilor cumpărate la preț de nimic. Ziua îmbogățirii peste noapte. Bun. Uite ce-am găsit: doi creatori de conținut foarte versați și foarte populari (pe unul îl detest, celălalt îmi place) scriu despre subiect.

Primul, care e copywriter de meserie și am toată stima pentru el ca muncitor pe zona asta (deși îl detest ca om), zice că să ne repezim ca orbeții la eMAG, fiindcă acolo e, pe bune, cel mai Black dintre Black Friday-urile posibile. E limpede că-și ia banul de la eMAG și, probabil, dacă e băiat deștept, o să cumpere de oriunde altundeva, cu excepția firmei pe care o promovează, fiindcă uite ce zice al doilea, care e jurnalist de meserie, dar mai face și publicitate: că să folosești pricy.ro, ca să găsești cele mai mici prețuri, fiindcă eMAG e o mare țeapă, după cum se vede în tabelul din finalul articolului.

Eu n-am făcut niciodată cumpărături de Black Friday, că nu mă lasă Coabitantul, zice că se vând numai ciurucuri, care au fost scumpite artificial cu două săptămâni înainte, ca să se bucure fraierii când le cumpără cu doar 10% mai scumpe decât acum trei săptămâni. În fine, nici n-am fost vreodată fiartă după ceva anume, chiar în prag de ieftineală.
Dar voi, dragii și puținii mei cititori, ce vă cumpărați, măi, de Black Friday?

Publicitate
Acest articol a fost publicat în actualitate mioritică, apucături proaste la români, publicitate, Uncategorized și etichetat . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

24 de răspunsuri la Publicitate

  1. Oana Sava zice:

    Ha, ha! Tu ești mai producător de conținut decât alții cu așa-zisa patalama! Deci nu fi modestă!
    Despre Black Friday… de obicei fac cumpărături fix în afara acestei perioade, cunosc regulile aplicate de cei ce vând. Ieri mi-am cumpărat un parfum (am și scris despre episodul cu pricina) – am beneficiat de reducere de preț, ceea ce m-a bucurat, mai ales că astfel de achiziții nu fac cu anii… Dar de „vânat” n-am vânat niciodată reducerile. Ceea ce poate fi greșit.
    Îmi place cum povestești. Să mai scrii… ai cititori constanți, chiar dacă nu întotdeauna se și exprimă public.

    Apreciază

    • Mulțumesc pentru apreciere! Știu că știu să fac conținut, dar ăsta e ultimul lucru important în advertising. Primul obiectiv, cum să ai audiență mare, e de neatins pentru mine. Bine, nu-mi place fesbucul, nu pun etichete și titluri care să mă salte în lista blogurilor frecventate, nu scriu în fiecare zi (asta e esențial), nu mi-am cumpărat domeniu. Nu îndeplinesc ABC-ul condițiilor care te fac cineva.

      Apreciază

      • Oana Sava zice:

        Ești „cineva” atunci când scrii cu emoție și atingi fin inimi sau le zgudui din temelii… pentru mine ești cineva. De restul părerilor puțin îmi pasă! (Scuze ca-s cam abruptă în seara asta).

        Apreciat de 1 persoană

        • Știu ce zici. Dar industria scrisului merge altfel: ești ”cineva” dacă zgudui foarte multe inimi care se zguduiau oricum, la orice. Gen „Fluturi” – Irina Binder. Și eu sunt abruptă. Și rea!

          Apreciază

          • Oana Sava zice:

            Acuma, drept să spun primul volum a fost cât de cât ok, că, vorba ta, eu oricum lacrimam la orice și-mi sugerasera unii să-l iau. Pe urmă am persistat, dar n-am mai avut nicio scuză. N-am reușit să le parcurg integral.
            Când eram în școală, unde era vreun prof mai exigent/rău, hop și eu. Așa că… poate de asta îmi plac și bloggerii ca tine – faini, isteți tare, răi și tăietori în carne vie. Cum zicea altcineva… masochism. Deh, cu asta defilăm.
            O seară bună, Renata, gânduri bune din partea mea! ❤️

            Apreciază

          • Eu n-am citit cartea. Am citit pe blogul ei echivalentul câtorva pagini. Stilul (?!) e artificial și artificios. Clișee non-stop (în trei pagini au apărut deja doi bărbați tineri, frumoși și bogați, unul de o frumusețe aproape efeminată, ălălalt cu gropițe în obraji și gene lungi, adică tot efeminat), boala epitetelor, luate mereu câte trei, ca să priceapă cititorul, neconcordanța timpurilor în aceeași frază, dezacorduri cu subiectul logic… M-am oprit din citit. Dar am văzut recenzii și m-am lămurit că e un roman de dragoste. Nu știam că e o serie.

            Apreciază

      • Aldus zice:

        Și nu scrii „Slava Ukraina!” (sau cine mai e în trend).

        Apreciază

  2. Sorin zice:

    Nu cumpăr niciodată de vinerea neagră. Îmi imaginez că vânzătorul e un șmecheraș care ar fi putut să-mi vândă mai ieftin dar a încercat să mă păcălească și acum nu își cere scuze ,ba îmi spune că îmi face un favor ,așa din generozitate…. La Profi nu intru pentru că au produse scumpe. De la Lidl iau fructe și mâncare de câini ,conserve de 1,25 kg, care sunt foarte apreciate de pisicile vagaboande din jur.

    Apreciat de 1 persoană

    • Eu cred că niciun vânzător nu-și permite reduceri mai mari de 15%, decât dacă a umflat permanent toate prețurile cu adaosuri de peste 50%. Un black friday cu reduceri imense gonește un client care gândește. Din fericire pentru vânzători, la noi se bat pensionarii cu venituri minime să-și cumpere două bormașini la preț de una, deși n-au bătut în viața lor un cui, cu ciocanul.
      Profi e scump, față de Mega. Nu e doar scump, e și prost administrat. Din fericire, fructele și legumele nu pot fi aditivate. Merg și cele de la Lidl. Mai are Lidl ceva acceptabil ca preț și calitate – rolele de șervet de bucătărie. 🙂

      Apreciază

  3. Vladen zice:

    Nu cred ca am cumparat vreodata (altfel decat accidental) de Black Friday. Eu cumpar cand am nevoie sau imi place ceva suficient de tare (si atunci nu ma intereseaza cat costa, fiindca oricum cumpar).
    De obicei, cam la momentul in care chiar e Black Friday adevarat (ziua de dupa Joia de Thanks Giving, adica anul asta Noiembrie 25), eu am cam cumparat tot ce-mi trebuie pentru AnulNou/Craciun. Asta fiindca in Decembrie dureaza grozav sa primesti ceva prin posta (fie ea si rapida) sau e cu coada in magazine si ma enervez (si nu-mi place sa deleg sa cumpere cineva cadourile).
    Cam de pe la jumatatea lui Noiembrie noi mai mergem doar prin targuri de Craciun (+ cumparam un fel de cozonaci de ne plac noua din sicilia si care vin indelung prin fedex, dar ala e deja ritual, fie el si mazochist 😀 ). Deci ne rezumam la cumparat vin fiert, branza si carnati afumati :).

    Apreciază

    • Da, și mie îmi plac târgurile de Crăciun, nu pentru ce cumpărăm pentru acasă, deși am făcut o achiziție de vis acum doi ani – o oală de pământ cu capac, plină cu 52 de sarmale, plus un ciolan afumat la mijloc, pentru 100 de lei. Numai oala costă în magazin 50 de lei! La târgurile de Crăciun e mișto să mănânci acolo, la botul calului, tot felul de tocănițe și pastramă cu mămăligă, să fie frig și să te încălzești mâncând…

      Apreciat de 1 persoană

  4. papagigli zice:

    Vai di mini si di mini! Ce pocinog era sa fac. Ca eu inloc sa citesc „ma debarca” am citit „ma dezbraca” si te si vedeam bindu-ti cafeaua in pielea goala si-n miez de november prin magazinele Bucurestiului. In fine, am recitit ca sa vad daca sotul chiar te dezbraca la 7 dimineata. Am rasuflat usurat cind am reusit sa citesc corect cuvintul.
    Cu multi ani in urma cautam un sacou din cashmir, grena. Gasindu-l, nu l-am cumparat, dar l-am urmarit. Tot anul pretul nu-i scazuse sub $699. In fine, trece Thanksgiving si incep ieftinirile de Craciun, c-aici asa se poarta. Craciunul tine de la Thanksgiving pina la Anul Nou. Trecind din nou prin fata lui Tip Top Taylor, vad ca sacoul cu pricina e-n sale. Intru sa vad cu cit. Ei bine, dragutul de sacou ajunsese de la $699 la $699. Si o intreb pe vinzatoare in ce consta reducerea. Adica ma gindeam ca poate intra si vreun blow job in banii aia. Da de unde, neicusorule! Vinzatoarea, cu o mima superioara ma anunta ca sacoul costase $899 inaintea ieftiniri. Eu ii zic ca
    , nu. Iar ea imi zice ca, ba da. Si intrucit era extrem de convingatoare l-am cumparat injurind in gind decizia de-a nu-l cumpara timp de 10 luni.

    Apreciază

    • Eu mi-am cumpărat din primul magazin ieșit în cale un parfum de 30 de ml, ca să pot să-l iau în avion. L-am luat cu 60% mai scump decât pe site-ul de parfumuri la prețurile cele mai bune.
      Acum am intrat de curiozitate pe site-ul respectiv și am constatat că vindea parfumul de 30 ml NIȚEL mai scump decât îl luasem eu de la magazinul întâmplător și susținea că are un discount de 40%.
      Mai ceva ca sacoul tău!

      Apreciază

  5. Vero zice:

    N-am ţinut niciodată cont de Black Friday. Pentru mine nu există.

    Apreciază

  6. Pingback: Amintiri feisbuchite | VERONICISME

  7. Aldus zice:

    Din câte am înțeles, eMAG au și chestii ieftine. Dar acolo e o platformă, un fel de piață la care își expun marfa diverși vânzători. Dacă ai o firmă, îți poți vinde produsele prin eMAG. Așa că până la urmă depinde și de la cine cumperi. Poți găsi pe eMAG același produs la 10 prețuri, de la 10 vânzători diferiți. Și da, eMAG își face publicitate prin toată floarea cea vestită a întregului. Toți sunt cu eMAG în gură. Eu n-am cumpărat niciodată.

    Apreciază

  8. Aldus zice:

    Cât despre introducerea de la articolul lui Vasilescu: „există o singură zi ”

    Apreciază

    • Aldus zice:

      „există o singură zi pe an în care blabla”, e penibilă. Jenant pentru un copywriter, zic eu, s-o dea în hiperbole din astea de clasa a patra. Există o singură zi în care viața ta are sens. E ziua în care prinzi o reducere. E chiar idioată formularea, nu doar penibilă. Omul pare de-o superficialitate profundă. 🙂

      Apreciază

      • Nu pare, este, dar nu i-aș zice superficialitate de-a dreptul, ci clișeism obositor. Mișto oximoronul! 🙂

        Apreciază

        • Aldus zice:

          Clișeu ar fi fost dacă ar fi zis că există o singură ființă care contează în lume, și aceea e iubita sau soția ta (căreia vei dori să-i faci un cadou cu ocazia asta). Sau că dintre toate ofertele și reducerile din timpul anului una singură merită tratată cu seriozitate, și aceea este Black Friday. Dar să zici că există o singură zi pe an care contează pentru tine, care îți ocupă tot universul, despre care vorbești cu toată lumea și fără de care viața ta nu mai are sens și că acea zi este ziua în care prinzi niște reduceri la magazin – asta e de-a dreptul prostie. Mă rog, este și o încercare ratată de umor din partea lui.

          Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s