Gânduri la vreme de molimă (11)

Undeva, spre sfârșitul lunii aprilie, ar trebui sărbătorită Ziua Prea-Sfintei Ipocrizii. Nu văd ce alt omagiu i-am putea aduce Cuvioasei Primărițe, care s-a gudurat iar, pentru a mia oară, la poalele popimii ortodoxe.
Sigur, normal era să fie sanctificată mai devreme, la prima minune, aia cu înghițitul unei sârmulițe, dar nici acum nu-i târziu, când a cerut coborârea de pe panourile publicitare a acelor vizualuri reprezentând medici în luptă cu pandemia, „pentru că lezează credința trecătorilor”.

Bine că nu lezează dreptul la liberă exprimare!

 

Dacă această formă de exprimare a mulțumirii față de medici în  zilele covidului frizează sau nu exagerarea, prostul gust, blasfemia sau cine știe ce altceva, rămâne la latitudinea privitorului.
Pe alte meleaguri același sentiment de recunoștință a fost materializat vizual cam la fel, poate mai apăsat, dar acolo nu există, cred, acest amestec de habotnicie-prostie-pupincurism, cu care ne lăudăm noi.

 

Acest articol a fost publicat în actualitate mioritică, Uncategorized și etichetat , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

12 răspunsuri la Gânduri la vreme de molimă (11)

  1. Aldus zice:

    Eu zic că le frizează cam pe toate. Urma să scriu despre ele azi sau mâine, nu știam că au fost date jos. Bun, în primul rând toți participanții (creatorul panourilor, primarul care le-a dat jos, cei care au vociferat mai puternic) încearcă să-și tragă spuza pe turta lor, mizând pe capitalul de atenție. Toți, nu doar primarul. Dincolo de asta, icoanele sunt de prost-gust. De ce? Pentru că sunt inserate pe post de icoane, nu de alta. Ideea ar fi mers în orice alt context, dar nu băgată cu bocancii în religia (proastă, bună, așa cum e, dar sacră) unor oameni. Religie care are o dogmă a ei, o tradiție a ei, un set particular de criterii în baza cărora cineva este sau nu numit sfânt. A face așa ceva e ca și cum ai scuipa în casa unui alt om. Ok, poate casa respectivă este murdară (din punctul tău de vedere) și saliva ta conține dezinfectanți, dar nu-i scuipa pe covor. Găsește o altă modalitate de a-ți exprima recunoștința față de medici și nu se supără nimeni. Nu-i băga pe post de sfinți ai unei religii în care tu oricum nu crezi și pe care tu, lezând-o, ești proiectat în centrul atenției.

    • Au fost date jos doar reprezentările creștine. Zeitățile celorlalte religii au rămas pe panouri. În ideea că pe Budha poți scuipa, că nu-i d-al nostru. (?!)

      Rămâne dreptul la liberă exprimare despre care nu sufli un cuvințel. Ca să nu mai vorbim de libertatea de exprimare artistică, cenzurată în secolul 21, ca pe vremea Inchiziției.
      Tu zici că artista a scuipat pe covorul habotnicilor ortodocși pictând unor oameni de rând aură de sfinți. Ei, uite că și religioșii au scuipat pe covorul graficienei dându-i sfinții jos de pe panouri. Scor egal, nu? 🙂
      N-ar rost să ne adâncim într-o polemică de care amândoi suntem sătui.
      Totuși: credinciosul are dreptul să-și zbiere credința, ba chiar să dea cu parul în numele ei, dar necredinciosul trebuie să-și tacă necredința. Așa e echitabil, din punctul vostru de vedere. În regulă.

      • Aldus zice:

        Au fost date jos doar reprezentările creștine. Zeitățile celorlalte religii au rămas pe panouri. În ideea că pe Budha poți scuipa, că nu-i d-al nostru. (?!)

        Aici nu sunt de acord. Imho, trebuia să le dea jos pe toate. Dar eu comentasem ideea icoanelor în sine, nu ce-a făcut Firea cu ele. Și zic că-s de prost gust.

        Dreptul la liberă exprimare există și-a existat dintotdeauna, dar exprimă-ți-l într-un mod care să nu lezeze ceea ce alții consideră ca fiind sacru. O chestie de bun simț. Pentru că atunci când găsești de cuviință să-i onorezi pe medici punându-le chipurile în icoane, te vâri în domeniul religios. Și nu doar că împrumuți simbolistica lui, dar propui un alt set de sfinți, care să-i înlocuiască pe cei vechi. Cum să-ți zic, e ca și cum noi am înlocui chipurile președinților americani de peste tot de unde apar ei (inclusiv pe bancnote) cu chipuri de medici români eroi, după care am avea pretenția ca americanii să nu se supere. Cine ne-a pus să ne băgăm în ciorba americanilor? Cine i-a pus să se bage în religie? Asta denotă o lipsă de imaginație și de creativitate. La fel cu arta, care se poate exprima într-o multitudine de feluri, fără să facă apel la religie.

        Dacă faci apel la religie, înseamnă că spui că ceva din religia aia e valabil (altfel n-ai fi inclus-o în arta ta). După care începi s-o rescrii. Nu merge așa. Da, știu că e mai greu să găsești ceva original care să n-aibă de-a face cu „curentele sufletești” deja existente, cu simbolurile profunde deja înrădăcinate în subconștientul colectiv. Dar asta nu înseamnă că poți să modifici cum vrei tu aceste simboluri, indiferent din ce domeniu ar fi ele. Trebuie găsită o modalitate „pașnică” și armonioasă de a reda mesajul tău, ori ce-au făcut ei nu este.

        Ateul e liber să-și proclame credința lui în știință, în tehnologie și în ce alți Dumnezei mai crede el. Lucru pe care îl și face din plin în secolul XXI, unde aproape totul (începând cu educația și terminând cu divertismentul) este construit pe principii materialiste. 🙂

      • Cred că lucrurile sunt mai simple. Graficiana a ales un simbol pe înțelesul tuturor, a crezut că va fi pe gustul maselor. S-a înșelat. Pentru ea, oricum, e de bine. Publicitatea negativă te face la fel de cunoscut ca aia pozitivă. În artă poate că e chiar mai bună prima.
        Ei bine, un artist nu-și gândește niciodată mesajul artei lui pornind de la să fie pașnic. Dimpotrivă, mesajul trebuie să șocheze.

      • Vero zice:

        Habotnicii religioşi, cum le spui tu, Renata, nu au scuipat. Au curăţat scuipatul altora din casa lor.

      • Vero, afișele alea au fost puse în spațiul domeniului public, nu în curtea bisericilor.

      • Vero zice:

        Nu m-am referit la locul unde au fost puse afişele în cauză, ci la comparaţia făcută de Aldus şi la replica ta la comparaţia lui, Renata.

        Aldus: A face așa ceva e ca și cum ai scuipa în casa unui alt om.
        Tu: Ei, uite că și religioșii au scuipat pe covorul graficienei dându-i sfinții jos de pe panouri.
        Eu: Habotnicii religioşi, cum le spui tu, Renata, nu au scuipat. Au curăţat scuipatul altora din casa lor.

  2. Marian zice:

    Eu nu stiu ce-s aia HABOTNICI RELIGIOSI { cum dracu sa nu stiu ? } insa , dupa umila mea parere , daca in aia ar fi existat ” credinta cat un bob de mustar ” atunci , de Florii sau si mai bine de, Pasti , ar fi rupt portile bisericilor , i-ar fi scos pe popi in shuturi afara si-ar fi praznuit si Floriile si mai ales Pastii , fara a se teme de nimic , nici de Ordonante Militare de amenzile Jandarmeriei si Politiei sau de teama infectarii cu corona virus deci , de moarte . Pentru ca am fost „consemnat ” la domiciliu , n-am avut ocazia sa vad acele panouri insa , din imaginile prezentate de dumneata , zic ca-s ” de-un prost gust … impecabil ” , vorba lui Andrei Plesu . Doresti sa-ti exprimi gratitudinea vis a vis de eforturile cadrelor medicale de-a salva vieti { de parca nu asta ar fi treaba lor } exista suficiente modalitati de-a face asta : 1] niste bani in plus la salariu si 2] CONSTRUIESTE DRACULUI ODATA SPITALELE ALEA CU CARE TE LAUDAI IN CAMPANIE GABRIELOOO !!!!!!! 😎 P.S. Matale ca farmacista , iti dau astia ceva in plus c-ai stat sa-i servesti cu medicamente pe aia care aveau nevoie ? Este clar deci ca… nici nu-ti voi vedea vreodata chipul pe-o ” icoana ” a alora ce-au decorat Bucurestiul si asta , spre necazul ” BALAURULUI ” ! 😮 😕

    • Doctorii din prima linie primesc un bonus de 500 E pe lună. Deși n-ar fi trebuit. De-aia sunt doctori, ca să-și asume și riscurile de genul ăsta. Pe de altă parte, acum au tot interesul să tragă covidul de coadă cât mai mult, fiindcă odată încheiată epidemia, se topesc și bănuții ăia.
      Nu, farmaciștii din privat n-au primit nimic în plus. Se aude că farmaciștii din spitale primesc o majorare de 20-25% la salariu. Ceea ce nu-i rău, fiindcă n-aveau decât dublul salariului din privat! 🙂

  3. smaranda zice:

    Eu spun că următorii fanatici religioși gen islamiștii, o combinație nazisto religioasă sunt ortodocșii români și ruși.
    Sper să pot ori să mor înainte, cu toată familia, ori să fac parte din cei ce au voie să emigreze pe marte. Sper că prima.🙄

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s