Presa Liberă

Nu mai știu ce căutam pe net când am dat de articolul ăsta.
Nu e musai să vă pierdeți vremea cu cititul integral.
Vă spun eu despre ce e vorba: astă-primăvară, o echipă de la o clinică germană a aterizat la Oradea, ca să-i ia plămânii unui român aflat în moarte cerebrală,  pentru un neamț aflat pe lista de așteptare – plămâniPrelevarea a fost un succes. Câteva ore mai târziu, echipa medicală, cu lădița frigorifică încărcată, decola exact de unde aterizase. Probabil că azi, un neamț trage liniștit din țigara americană, direct în plămânii românești.
Mai bun exemplu de spirit comunitar  nu cred să existe!

Adevărul e că în presă a ajuns doar excepția de la regulă.

De regulă, doctorul neamț aterizează și se cazează la cel mai bun hotel din zonă. Bea, mănâncă, face câteva poze cu telefonul și se duce la culcare. A doua zi se prezintă la spital, semnează actele de refuz organ ca neconform, evitând și să intre, măcar, la terapie intensivă, unde o mână de doctori români au făcut trei zile de gardă pe lângă aparate, să nu le decedeze de tot românul în moarte cerebrală și să nu mai aibă ce bifa în programul Eurotransplant.
De ce face asta? De ce nu vrea nici să vadă hoitul încă viu de unde ar putea preleva organul?
Fiindcă e un tip informat. Din media. Știe că la români, chirurgii folosesc satârul – că n-au descoperit bisturiul, știe că la români, bolnavii spitalizați împart cina cu gândacii, cu șobolanii, uneori și cu aparținătorii care nu-și permit, acasă, macaroane cu brânză.
După ce semnează refuzul, nu mai e contra cronometru. Așa că mai bea o Beluga la ăl mai select club din Mamaia, mai face două poze cu pescăruși păscând în nisipul cenușiu, mai  bea ceva la hotel, poate în compania unei fete comandate pe net…
Până la urmă adoarme, îl trezește recepționerul și ajunge la aeroport, are timp să-i cumpere soției o ie cusută mecanic, pe care aia n-o s-o îmbrace niciodată, fiindcă e din țara ălora cu gândaci camuflați printre măsline, în salata orientală.

Acesta e adevărul, Garagiilor, și dacă vreun pufan de doctor neamț a prelevat, conform protocolului Eurotransplant niște plămâni, în martie, e doar fiindcă nu e un tip informat.

Ei, firește, undeva, în Germania, un neamț s-a lăsat de fumat, precum s-a lăsat și de viață.
Trăiască Presa Liberă!

Acest articol a fost publicat în actualitate mioritică, actualitatea politică, apucături proaste la români, cronici, mizeria umană, publicitate, părerea mea, strict autentic, Uncategorized și etichetat , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

29 de răspunsuri la Presa Liberă

  1. Iosif zice:

    Merci Renata pentru acest articol ce mi-a illuminat drumul spre o mai veche enigma despre vârful PI-RA-MI-DEI sistemului mondial ! 🙂

  2. Iosif zice:

    Dr.Vader
    În articolul 1 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului al Natiunilor Unite se mentioneaza:
    „Toate fiintele umane se nasc libere si egale în demnitate si drepturi.Ele sunt înzestrate cu ratiune si constiinta si trebuie sa se comporte unele fata de altele în spiritul fraternitatii.”
    Când eram copil,aveam un joc ce ma pasiona „Nu te supara frate” 🙂
    Cum m-as putea supara pe un asa onorabil frate dl. Dr.Vader ?!

  3. Lotus zice:

    Pe de-o parte, articolul n-a sugerat nicăieri c-ar fi vorba de o regulă. Dimpotrivă, a prezentat faptul ca pe un eveniment, specificând că e vorba de prima prelevare de plămâni din județ. Pe de altă parte, habar n-am cum stau lucrurile în realitate, dar ca o primă impresie, ce spui sună exagerat, greu de crezut.

    • În programul acela, eurotransplant, cererile de organe precum și ofertele de donatori sunt transmise în toată Europa. La ora scrierii articolului, parcă așa rezultă, la noi încă nu se transplantau plămâni, așa că era normal să se afle pe lista europeană.
      Ce spun eu e de la sursă directă, medic spital. Poate ai observat, dar nu mă grăbesc să scriu pe blog zvonuri.

  4. klaus zice:

    Well, suntem tari, ăștia din Bihor! Excepția de la regulă! :))

  5. zazania zice:

    Nu cred faza asta cu doctorul neamt care bla…bla…bla… Si stii de ce nu cred ? Pentru ca pe doctorul nemt ii doare fix in cur, ca si pe cel roman dealtminteri ce se intampla cu fericitul care si-a primit organe noi. El isi bifeaza interventia, isi incaseaza banii si pa si pusi.

  6. zazania zice:

    Si ce sa inteleg atunci? Ca doctorul neamt transplantagiu e chiar mai mizerabil decat cel roman care deconteaza medicamente pentru morti ? Lasa presa ca doar ala vine sa faca un act medical nu sa dea interviuri, vorbeste cu medicii romani, colegii lui de breasla, nu cu ziaristii si-si ia datele din niste statistici nu din vreo fituica. Eu stiam ca organele romanesti au mare cautare dar, ma rog, tu ai alte surse >

    • El știe că vine într-o țară de mâna a treia. Protocolul îl obligă să facă deplasarea, dar el, ca om, pe persoană fizică, nu se hazardează să plece cu un organ prelevat într-un spital unde știe el că joacă gândacii și șoarecii șotron pe pieptul bolnavilor. Nu zice nimic, nu jignește pe nimeni, dar refuză organul înainte de-a-l evalua.

  7. Cudi zice:

    În completare, am citit și asta – http://stirileprotv.ro/stiri/sanatate/spitalul-akh-din-viena-a-reziliat-contractul-privind-transplantul-de-plamani-romanii-nu-mai-au-unde-sa-faca-operatia.html – cum că pacienții români nu sunt acceptați pentru operații de transplant în 8 țări europene, cele cu Eurotransplantul.
    În ce lume de rahat trăim. Doamne, doamne…

  8. Iosif zice:

    În sistemul lui „Mamona” (sclavagism mascat,tainic) pe care putini îl percep,înselati de propriile interese egocentrice,orbiti de dorinte firesti,într-o competitie mondiala spre iluzii si sperante desarte,himere onirice ale constiintelor maselor spalate de mass-media,care sunt platite doar pentru bunastarea,linistea,si pacea dumnezeilor acestui sistem,familiile milenare ale dinastiilor regale ce se (men)tin de generatii prin puterile économico-financiare religioase si militare pe „tronul” din vârful piramidei acestui sistem care este perfect organizat si stabil atâta timp cât masele (baza piramidei) va accepta minciuna si ipocrizia,dezbinându-se unii pe altii în ideologii si luptându-se unii cu altii eliminându-se reciproc,ceea ce „LOR” le convine,astfel mentinând un echilibru si o stabilitate relativa a sistemului raului,aceasta retea labirintica,care în scurta vreme se va dezmembra,printr-o interventie tainica,subita,imprevizibila si nedorita de „EI”,acesti „stapânitori ai pamântului” însa nu si ai cerului pe care vor sa puna stapânire,însa planul lor va fi dejucat de „Cel Ce Vine pe norii cerului calare pe un cal alb,iar Numele Lui este Cuvântul lui Dumnezeu…

  9. Mimena Neacsu zice:

    Scumpa Duamna Renato, am rabdat, am rabdat, dar cit sa suportez si io, ca oameni sintem, nu fiare? Cu tot respectul si toata dragostea, cum zice securistul ala gras si in aparenta inteligent, trebuie sa te intreb: tu iesti umpic cu caputzu? Ce rau ti-a facut faptura Zero, aia de-si zice iei insusi, Elena? De ce n-o lasi acolo unde-i ie locul, adica supt axa icsilor? De ce o zgindarezi sa-si dea ciorapii jos si sa-si arate dedesupturile la baieti? Tu nu vezi ca asta si daca o injuri, crede ca o faci fiindca te roade pizma ca cit de dasteapta, frumoasa, culta-n cap si talentata ie ia si nu iesti tu, si-ncepe s-ai si place sa primeasca noi si noi dovezi de admiratie, prost disimulate, din partea ta?
    Dupe cum stii, io am decit bacaloriatu, dar meseria de bibliotecareasa m-a facut sa cunosc destule giste de-astea cu cultura facuta la seral pe lecturi de Sandra Brown, si am inteles ca cu astea te intelegi decit pa limba lor: sssssssss! Ca ce dracu poti vorbi cu o gisca? Ma rog, poti incerca, dar cred ca rezultatul ai putea sa-l anticipezi dinainte!
    Acu, nu stiu, daca ti-ai propus sa acumulezi ca harpagoanca la comentarii, sa-r putea sa functioneze, da nivelu la blog sa fii sigura ca l-ai scazut in jos!
    Si daca te superi ca-mi vir destul unde n-ar trebui, si daca nu, eu te pupez cu acelas drag cu care-l pupez si pe prietenu nostru comun, ala de deasupra mea A ta, Doamna Mimi

    • Duamna Mimi, ce surpriză neașteptată mi-ați făcut, cu vizita dumneavoastră! 🙂 Cred că n-am mai schimbat o vorbă împreună de când v-a inundat ăl de sus.
      Fie și numai pentru plăcerea asta – să vorbim, nu să vă inunde marțafoiu’, și tot merita să vă scot nițel dîn sărite cu interesul meu pentru varii persoane care se apretează, după cum susțin științologii enleji, la un studiu de caz.
      Vă dați seama, scumpă prietenă, ce aluviuni verbale o să afluiască abea acum, după acest schimb nevinovat de păreri și opinii?
      De-aia zic să „sssss!”, să vedem ce mai urmează.
      Vă pup și eu, cu toată simpatia, cam la un centimetru de obraji, să nu vă stric boiaua! 🙂

  10. Mimena Neacsu zice:

    Mult simpatica si destinsa duamna Renato,
    Inainte de orice, tiu sa dau glas regretului ca-i spuneti „marfatoi” celui de deasupra mea, care nici nu ma inundat propriuzisa, ci doar m-a umezit intr-o oarece masura, care nici nu-i asa de rau, din cind in cind! Aia cu „du bist vesuvius” a fost alta data!
    Dar sa ajungem la firul rosu, care-mi aminteste frumosul cintec traditional „Tu miai rupt-o, tu mio coase”, conform cu care cind aveam codri, ei era frate cu noi, da noi cu ei, NU!
    Ei bine, evident ca sint in stare sa apreciez anumite activitati desfasurate in scopuri strict stiintifice, cum ar fi disectia, vivisectia, dezinsectia si introspectia, care poate determina omul – in sens filosofic – sa faca un pas inainte si doi inapoi, asa cum arata si tovarasul Vladimir Ilici, in discursul tinut la deschiderea festiva a scoalei de dans si maniere elegante de la Novosibirsk! Care scoala am absorbit-o si eu, dar la Turturele, umpic mai tirziu…
    Asadar, e bine si cu cercetarea asta, ca de-aia si madam Corduta are atitea succesuri, dar tresa fim fooooaaaarte atente! Ca mai scapa cite un frankenstein de-asta de sub control, si-i jale. Sau cum a fost cazul cu lampa aia ruginita, de-a frecat-o ala ce-a frecat-o si dupe aia nu mai stia cum sa deie restore. De-aia nici nu m-am bagat, dupe cum ai opservat, fiind circumspectica de felul meu.
    Dar daca dumneatale zici ca totul e supt control, ramin in stand buy si sint atenta, ca uite-asa mai invata omu cite ceva si baga la caput, daca e destupat si receptiv.
    A dumitale, cu aceiasi simpatie calda, Mimi

    • Duamna Mimi, eu nu zic marțafoi ca peiorativ. E un alint. Pentru un tip plin de acțiune care, uneori, din cauza la vâltoarea vieții, mai uită robinetul deșchis când e oprită apa.
      Dar niciodată nu uită gazul, că l-aș fi făcut, cu sau fără voia drăgălașei dumitale făpturi – terorist. Uite, am acum în bloc niște vecini foarte îndepărtați, nu ca ăl de susul dumneavostră, care au scăpat bormașina printre pereți și au spart țeava de gaz. Cică între etajele 8 și nouă.
      Mă, duamna Mimi, când pute a gaz în tot blocul, nu mai stai, cu centimetrul de croitorie, să vezi dacă ăla a scăpat burghiul în țeavă sau s-a înfipt ea în burghiu, cu toată voluptatea. Oameni suntem,nu?….
      Ia că poate îți povestesc pe blog lucrarea. 🙂

  11. Cârcotaşu zice:

    Renata, exagerezi şi fabulezi puţin.
    Noi avem oameni pe listă la transplanturi de plămâni în Austria şi e absolut normal să avem şi donatori. Nu, la noi nu se fac asemenea transplanturi.
    Printr-un concurs straniu de împrejurări cunosc cazul unui român beneficiar al unui asemenea transplant, în urmă cu 2 ani, care azi e bine-merci şi mulţumeşte chiar sistemului care i-a permis să supravieţuiască şi să ducă o viaţă normală.
    Chiar eu însumi sunt mulţumit de sistemul medical românesc datorită căruia supravieţuiesc. În spitalele prin care am fost n-am văzut gândaci şi nici alţi mişcorici ci curăţenie şi interes din partea cadrelor medicale.

    • Cârco, mai citește o dată ce-am scris. Din cauza campaniei furibunde din presă care nu spune altceva decât că în spitale e murdărie și se moare pe capete, lumea ne privește ca pe o țară bananieră. Asta am zis. Echipele de medici care vin să preia organe se dau pe după piersic și pleacă fără ele, de teamă că până și mediul aseptic din blocul operator de prelevare o fi zumzăind de coropișnițe și gândaci. Ai uitat scandalul Hexi? Ai uitat că dacă a vrut Tolontan să găsească dezinfectanți diluați de 4000 de ori, i-a găsit?
      Când ani de zile jurnaliștii nu fac altceva decât să descopere bube în cap sănătății – doctorii niște măcelari șpăgari, farmaciștii niște hoți – acesta e efectul, ecoul. Străinii încep să creadă.
      Știu că la noi nu se transplantează plămâni. Nu asta era problema.
      Încep să mă suspectez că a ieșit, în text, altceva decât am vrut să spun.

      Și eu sunt mulțumită de toate intersectările mele cu doctorii români. Mie nu mi-a cerut nimeni șpagă. (Doar în genunchi n-am stat să-i dau chirurgului care a operat-o pe mama acum 20 de ani, ceva.)
      Chiar și ultimului nefericit contact cu spitalul, când mama a ieșit pe la Morga de-acolo, n-am ce să-i reproșez. Oamenii au făcut exact ce se face, au urmat protocolul din carte. Nu le pot reproșa decât că nu mi-au spus, după prima tomografie, că Morga e unica ușă de plecare, fiindcă au vrut să mă cruțe, câteva zile, așa cum au făcut și prietenii mei, tot doctori, care știau finalul,de la internare. Unul mi-a recunoscut, ulterior, că el nu credea că rezistă până duminică, trecuse vineri s-o vadă și i-a spus nevestei – duminică mergem la înmormântare, anulează orice altceva.
      În spitale se și moare! Acesta e un fapt. Fiindcă mare parte din bolnavi ajung prea târziu. Sau atâta ață au avut pe mosor.
      Dar vin baragladinele în fuste crețe, cu pruncii lor semimorți care devin total morți câteva ceasuri după internare și dau medicii în judecată. Și avocații îi încurajează, că-și iau banii și, fiindcă oricum nu știu cu ce diagnostic a fost internat puiul de cioară și câte alte complicații dusese pe picioare, până s-a hotărât bulibașa că e groasă rău.

      Zuzu zice că tu ești asigurat OPSNAJ, așa e?
      Atunci are dreptate. Asigurați de lux, servicii de lux. Noroc că, uneori, mai beneficiem și noi, civilii, de doctori foarte buni, deși serviciile acoperite de asigurare, la noi, sunt niște analize banale, pe care ți le poți face singur în bucătărie, dacă ai câțiva reactivi și un microscop.

      • Cârcotaşu zice:

        S-a dus buhu la chestia cu „asiguraţi de lux”. Tu ştii că nouă ni se decontează analizele numai pe data de 1 al fieşcărei luni. Mergi la un laborator să vezi ce omor e acolo pe întâi. Aşa că eu îmi plătesc cu regularitate toate analizele pe care le fac, şi ăsta-i motivul pentru care nici nu mai iau trimitere, le dictez eu că ştiu ce vor medicii. Servicii de lux? 😦 Unde? Crezi că la Fundeni am aşa o cuşcă de lux în salonul de 6 paturi? Că sunt servit cu alte alea decât vecinul de alături, care poate fi şi un ţigan…. ?
        Nu dragă, am acelaşi tratament. Nici nu ştiu dacă pe cardul de sănătate apare casa de asigurări, în orice caz despre el ştie numai biroul de internări, în rest, personalul te tratează ca pe oricare pacient, n-are cum altfel.
        Oricum, în spitalul ăla e o curăţenie exemplară şi parcă-mi vine să cred că nu-i făcută pentru mine 🙂
        La spitalul militar, mi se face ce-i drept o favoare: nu servesc salonul de 14 paturi, ci pe cel de 6, dar nu pe unul de 4 sau rezervă. În rest, aceeaşi faună, inclusiv ţigani, care înainte de cardul de sănătate se internau, spuneau că aduc talon de pensie, o tot amânau şi se trezea personalul că au roit-o din spital. În rest condiţiile identice cu Fundeni, mai puţin clădirea, care-i cam ruină cu numai parterul „modernizat”. Luxul ăsta să fie de capul cui ştiu io, crede-mă.

      • Lotus zice:

        Nici eu n-am înțeles inițial că despre media era vorba.

  12. zazania zice:

    Omiteti un mic amanunt, domnul Cacotasu’: dumneavoastra faceti parte din elitele asigurate la cealalta casa, paralela cu noi- plebeii.

  13. zazania zice:

    Eu mi-am reziliat de cativa ani buni contractul cu orice casa dar stiu cum functioneaza si una si alta. Casa elitelor, klaus, naivul meu drag, casa judecatorilor, procurorilor, anafului, internelor, armatei si care-o mai fi pe acolo. Dansii au lefuri mai mari deci si contributii mai consistente; nu se facea sa se traga de sireturi cu pulimea la primit leacuri sau asistenta medicala.

Lasă un răspuns

