De Eclipsă

Prima și singura eclipsă totală de soare trăită pe pielea mea, m-a prins la Constanța, în curtea mică  a unei băbuțe vioaie, pe care o știam din copilărie, de când avea ditai grădina cu roșii, dălii, flori de nalbă și un piersic pitic, vânjos și roditor ce nu se pomenise, la Eforie Sud.
Împărțeam, peste gard, fructele lui păroase și dulci cu niște copii din vecini, tătari, care-mi dădeau, la schimb, smochine. Smochinele lor erau fade și scârboase, ca dudele de București, dar n-aveau, bieții, altceva de oferit…

Madammunteanu, cum o știam eu pe nume, când dădeam o piersică de-a ei pe două smochine tătărești, în copilărie, s-a mutat la Constanța, mulți ani mai târziu  (eu nu mai aveam 9, aveam 39), într-o casă mai mică, dar cu apă caldă în baie și la bucătărie. O scoseseră băieții ei la lumină: gresia – gresie, faianța – faianță…
Doar grădina era pipernicită, un simulacru. Șopron pentru parcat mașina băieților, un umbrar de viță sălbatică, niscai băncuță și alea două straturi de roșii , fără de care Madammunteanu n-ar fi putut supraviețui.
Vecinii erau tot ăia, mai mult turci și tătari, doar că se împuținaseră smochinii și piersicii din curți, în favoarea mașinilor personale.

Eclipsa era programată la ora prânzului.
Am tras la Madammunteanu fiindcă aveam câine, și câinele e foarte greu de cazat la hotel. Absolut toți hotelierii consideră că un câine care lasă trei sute de fire de păr pe mochetă e cu mult mai rău decât humanoidul care vomită în același loc.

Madammunteanu ne-a făcut o gustare omenească și a scăpat de-un rest de tocană din frigider, într-un prânz câinesc de vis.

Pe urmă a venit Eclipsa.
Găinile – unii încă aveau găini pe lângă șopronul mașinii – s-au dus la culcare. La culcare s-a dus și câinele nostru, dar nu de eclipsă, ci de burtă prea-plină.
Televizorul dădea imagini  cu Eclipsa la Râmnicu Vâlcea, în Făgăraș, la Sovata și unii au preferat s-o vadă la televizor, deși tocmai se petrecea, în curtea lor, pe strada lor, pe cerul lor, în viu.

Eu am ieșit în stradă când se întunecase de-a binelea.
Am ieșit la timp, să văd cum se sculau spre cer ouăle crude puse în dreptul porților.  Cum stau în fund, cu creștetul spre Soarele care se pitea în dosul Lunii, ca niște Ouă Curioase. Pe urmă, când a început iar să se lumineze de prânz, ouăle au făcut „pîc!” și s-au spart.
Ceva vreme,  asfaltul străzii a semănat cu o lungă tigaie cenușie în care toată lumea face ochiuri.

Acest articol a fost publicat în actualitate mioritică, aminriri, blog, cronici, o ţară frumoasă, strict autentic, Uncategorized și etichetat , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

32 de răspunsuri la De Eclipsă

  1. Iosif zice:

    Ca sa vezi ca rezultatul eclipsei s-a concretizat dezvaluindu-si rezultatul,dupa 30 de ani în care,naturalul viu si sanatos (originalul) a fost înlocuit de artificialul (falsul) modernitatii tehnologiei confortului,sporit,aparent frumos,însa lipsit de viata,gust si de miros. 🙂

  2. Lotus zice:

    Eu țin minte că a fost ceva eclipsă mai demult. Ăștia ziceau de ’99. Atât rețin de atunci, că s-au făcut tot felul de afaceri, în sensul că babe de la țară, unele oarbe, au primit de la poștaș ochelarii obligatorii de eclipsă minus prețul lor de 50 de lei vechi sau cât o fi fost. Dacă a fost totală sau nu, cât și ce-am făcut atunci, nu mai rețin. Eclipsă totală pe cerul conștiinței mele, în acea perioadă! 🙂

    • Păi, e din cauza la vârstă, Lotus! De-aia nu ții minte. Te culcase mămica de după-masă, cred.

      • Lotus zice:

        Nu sunt chiar așa tânăr pe cât mă crezi tu.

      • Lotus, ai mai zis asta. O minciună repetată de foarte multe ori, nu devine adevăr.
        Dar, dacă prin absurd nu ești atât de tânăr pe cât pari…, atunci ce scuză să-ți găsesc? 🙂

      • Lotus zice:

        Faptul că am un suflet nemuritor și cald?

        Ce contează vârsta biologică? Uită-te la DoarF: biologic e bărbat, psihologic e fomeie. 🙂

      • Greșești major, Lotus!
        DoarF e, biologic și psihologic, pe persoană fizică, juridică sau chimică – bărbat. Fiindcă dă o soluție – repede, un răspuns – în puține cuvinte. Nu face mileuri, nu cumpără, din talcioc, pești de sticlă.
        DoarF e veni-vidi-vici. S-a ars o siguranță, o schimbă. Nu se apucă să filosofeze asupra curentului electric, transport dirijat de electroni sau cam așa ceva.

      • 🙂 Tu crezi că ai un suflet nemuritor și cald?
        Deșteptarea!
        N-ai suflet, ai un simulacru de suflet, o bosoleală de „pe net, pe ei și pe mama lor!” încropită din maculatură motivațională și pseudo-cultură.
        Dacă te simți cald, pune-ți termometrul digital sub limbă sau, pe cel clasic, sub braț. Pe semne că faci vreo gripă, dacă afișajul sau coloana de mercur indică, în orice sistem de măsurare, peste 37 virgulă 4 grade. 🙂

      • Lotus zice:

        Sunt imun la orice fel de atacuri gripale, virale sau virtuale, lucru pe care ți-l recomand cu căldură și ție. Iar despre DoarF, înainte să ne spuneți voi, atât eu cât și Cudi am crezut că e femeie. Ce vrei mai mult?

      • Mă rog, eu mă prind de sexul cuiva după stilul scrisului.

      • DoarF zice:

        Si asa am descoperit argumetul suprem: DACA LOTUS A CREZUT atunci asa e. Si eu ma tot intrebam eu unde este buricul pamantului cand defapt dialogam cu buricul universului…

      • Elena zice:

        Lotus crede despre toți anonimii cã sunt femei. Lãsați-l să viseze frumos, măcar virtual să fie înconjurat de „femei”.
        Dacã un bărbat s-ar da la tine pentru cã e bi sau pentru un favor, tu imediat îl treci în grupa „femei”. Așa-i când ai doar douã opțiuni. 🙂

      • Elena, n-am înțeles ultima frază: dacă un bărbat s-ar da la mine, eu îl trec la femei?!

      • Lotus zice:

        DoarF: Lotus și Cudi, remember! Un cuplu foarte puternic! 🙂

        Bine, Cudi și despre mine a crezut că-s femeie, dar recunosc că am o latură feminină pronunțată uneori. 🙂

      • Elena zice:

        Lotus și Cudi – un cuplu puternic? Așa ai scris? Dacã vede Keth, te mai banează de 2-3 ori. Se vede cã ai o mini-obsesie pentru ea dar totuși să o declari public așa, e ceva! 🙂

      • Elena zice:

        Renata, mã adresasem lui Lotus. El vede în orice anonim o femeie.

  3. Mugur zice:

    Pentru mine, un „aer” deosebit a avut eclipsa din 1961. Deși nu am amintiri prea bogate de atunci, căci nu aveam decât vreo 5 anișori, mi-a rămas în memorie întunecarea destul de rapidă, găinile care se adunau către cotețe, dar mai ales sârguința cu care ne afumam bucăți de geam, ca să putem privi soarele în acele momente deosebite, când s-a ascuns în spatele lunii.
    După o astfel de experiență, eclipsa din ’99 mi-a părut mult mai fadă, privită prin ochelarii speciali, din balconul unui apartament la bloc.

    • Mugur, am prins și eu o eclipsă, mai mititică, pe la 5-7 ani, când îmi afuma bunicul un ciob, dar nu aia din 61, abia începusem să merg în două labe.

      • Mugur zice:

        Din păcate nu-mi amintesc de altă eclipsă între cele două, dar asta nu înseamnă că nu a fost. Poate am fost dus la vreun film, sau poate că m-am ascuns precum Zamolxe, printr-o peșteră, să descopăr esența lumii. 😀

      • Mugur, n-a fost una importantă, abia dacă s-a zărit. Un pui de eclipsă, asta a fost. Dar bunicul avea obiceiul (bun) să transforme orice prostioară într-un miracol, de dragul meu. Ne-am pregătit, cu cioburi afumate, de parcă urma să plecă pe Lună. De-aia, nu-mi amintesc evenimentul, ci preludiul său. 🙂

  4. Marian zice:

    Deci , ai deja….58 de ani ??????? La mai multi ani ….la cat mai multi ani Renata !!! Pai , daca acum scrii atat de frumos despre ceea ce-a fost in urma cu optsprezece ani , abia astept sa-ti citesc postarea din 2081 la urmatoarea eclipsa 😀 😀 …… 😕 pe care , sper c-o vom urmarii amandoi , eventual impreuna cu Madammunteanu , daca n-o fi prea ocupata cu urmarirea vreunui serial turcesc 😡 . Iti fac invitatia inca de pe-acum pentru a nu-mi lua Oana Pantazi caimacul ! Interesant ce-ai scris despre piersici , smochini { am unul in curte dar…sa dea dracu-n el daca face altceva decat frunze ! } si vecinii turci , tatari… Parca ar fi fost mai bine daca s-ar fi imputzinat vecinii si sa se fi inmultit piersicii ….smochinii . Intrebare : mai ai vreuna dintr-alea de 2000 de lei de-atunci ?

  5. zazania zice:

    N-am inteles faza cu ouale; e o metafora sau ce ?

    • Zuzu, e prăpăditul de adevăr. Turcii puneau ouă crude în fața porților și atracția lunii le ridica în fund, stăteau ca într-un cofraj invizibil, în capul oaselor. De ridicat, s-au ridicat treptat, văzând cu ochii, dar de căzut, au căzut brusc și s-au spart majoritatea. Dacă stau să mă gândesc bine, eu mai mult cu ochii pe ouă am stat, decât pe eclipsă, că nu-mi venea a crede ce văd.

  6. klaus zice:

    E un tablou de spiritism ancestral :).

  7. Cudi zice:

    Înțeleg că găinile din Constanța erau mai responsabile decât alea din Ardeal, care nu se dădeau băgate în coteț nici amențate cu bâta/măturoiul.

  8. FV zice:

    Povestea asta cu ouale care se ridica si apoi se sparg in timpul eclipsei de soare mi se pare pe cit de fascinanta pe atit de greu de crezut. Daca povestea ar fi adevarata, nu s-ar fi umplut internetul pina acum cu zeci si sute si mii de filmulete cu interesantul fenomen? Ma intreb si eu.
    Dar la toate cautarile mele, atit Google cit si YouTube au ridicat neputincioase (neputinciosi?) din umeri. Ok, atunci, mi-am spus ca am gasit si eu o exagerare pe internet, ce mare brinza? Numai ca in Gara asta nu s-au servit deloc gogonate (cel putin de cele trei sau patru luni de cind am poposit eu aici).
    Si atunci m-am hotarit sa-i intreb pe unii care se dau experti. Cum cei de la Avicola Crevedia nu mai erau disponibili, i-am gasit pe unii ce-si zic nasa. Si astia spun asa (pasajul crucial):

    “The first thing to realize is that the moon is in its ‘new’ phase, so whatever gravitational effects you might expect during a total solar eclipse also happen any time there is a New Moon, which happens every 28 days”

    Adica: “Primul lucru care trebuie inteles este ca luna se gaseste in faza “noua”, asa ca orice efect gravitational la care te poti astepta in timpul unei eclipse totale solare se intimpla, de asemenea, oricind este o Luna Noua, ceea ce se intimpla la fiecare 28 de zile”.
    De aici:
    https://eclipse2017.nasa.gov/what-gravitational-effects-happen-during-total-solar-eclipse

    Deci partea buna este ca nu trebuie sa astept pina in 2024 sa experimentez (tincii mei sint deja entuziasmati de idea asta! – urmatoare luna noua e pe 20 septembrie). Partea proasta este ca a-si fi putut experimenta cu ocazia eclipsei, pe 21, m-ai ales ca m-am aflat la o ferma pt eveniment.

    Inchei cu un mic filmulet al eclipsei (cel mai bun dintre toate care le-am vazut pina acum) facut cu ajutorul unui telescop.

Lasă un răspuns

