D’ale Prăvăliei: Nebunul spune mereu adevărul.

Nebunul spune mereu adevărul. Uneori îl răcnește,  de ți se face  părul  măciucă. Aproape că nici nu vrei să știi ce urlă, te gândești repede că iar nu și-a luat pastilele de cap, Sfinte Sisoe (cine o mai fi și sfântul ăsta?!), parcă zicea ceva, de unul pe care l-a omorât cu-o lopată și n-a făcut pușcărie că e nebuuun…
– Renatoooo, i-aș împușca pă toți!… Mi-a furat dîn banii dă hadicap!
Slavă Domnului, asta e doar o figură de stil, că n-are pistol. Bine că n-a zis de lopată…
– Mai întâi aș împușca-o pă curva aia dă primăreasă.  Auzi, Renato? Tu știi că mi-a luat dîn  pensia dă nebun? Păi, dacă sunt nebun, cu acte-n regulă, dă ce să-mi taie dîn ia?
– Ce să-ți dau?
 – Zece ranetidine, că mă omoară la stomac… Ai văzut cum îi dă curva afară dîn casă?
– Pe cine?
– P-ai lu’ grecoaica. Ie grecoaică cum sînt io sănătos la cap! Ie o curvă dă țigancă, ca mine, ca tine, ca toți…
– Apă vrei?
 – Da. Dă-mi d-aia rece, dă la mașină. Auzi?  Știi dă când stă iei în casa aia abuzivă? Dă douășcinci dă ani. Ce credea? Că moare propetaru înaintea lor? Păi io-l știu dă când eram copil. S-a dus dracu-n Izdrael, să scape dă comuniști și tot dă iei a dat!… Mai dăm’ un pa’ar dă apă…  Da’ uite că ăștia noi i-a revendicat casa înapoi.  Mă, cum l-a dat grecoaica pă fi-so la școală?! Nu-ți cere acte? Dă unde are iei mașină englezească?
 – De la barbut.
– Dă la barbut?! Da’ lumină? Lumină și apă dă unde are?
– Nu știu. Dă-mi trei lei cin’zeci.
 – Nu faci cinste, mă, Renato?
– Fac. De unde au apă și lumină?
– Dă la stâlp. E pă nașpa. Și calorifere în podea. Tu ai calorifere-n podea? Știi cât costă? Muult. Mie, să-mi dea Statu’  treij’ dă milioane, să-mi aranjez casa lu mama… N-ai să vezi! E casa lu mama, în care m-am născut, mă!
– De-aia sunt jandarmii acolo?
– Păi cum? Are timp până la opt seara să elibereze locu’. La opt, pac! Le ia chieili, le aruncă boarfele-n stradă…
– Și Ambulanța? De ce a venit Ambulanța?
 – Sanchi, că să nu i se facă rău lu’ ăla bătrân.
[…]
Trei ceasuri mai târziu, intră în Prăvălie doi jandarmi, cât două Godzille. Unul venise degeaba, să-i țină de urât colegului pe care-l durea stomacul de la niște merdenele.  I-am făcut și lui cinste cu o capsulă de Digex și-un pahar cu apă de la mașina de apă.
– Peste zece minute o să râgâiți de două-trei ori, zic, să nu vă abțineți. Peste 15 minute o să fiți ca nou.
– Să dea Dumnezeu, doamnă, că avem de stat până deseară cu țiganii.
– Îi evacuați?
– Da. Au avut doi ani să-și caute casă, da’ ne freacă pe noi în ultima zi. Cum îi zice la pastila asta? Că dacă-mi priește, vin să cumpăr.
– Digex. Probată.
– Auziți, doamnă? Știți ce e la ei în casă? Palat. Încălzire prin podea. Cadă de-aia cu masaj. Și n-au plătit niciodată nimic… Îmi mai dați, vă rog, un pahar cu apă, pentru un coleg?
– Cu plăcere.
Acest articol a fost publicat în actualitate mioritică, actualitatea politică, apucături proaste la români, d'ale Prăvăliei, mizeria umană, o ţară frumoasă, păcat că e populată, strict autentic, Uncategorized, ştiri de neştiut și etichetat , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

42 de răspunsuri la D’ale Prăvăliei: Nebunul spune mereu adevărul.

  1. Iosif zice:

    De acord ! Trebuie sa fii nebun (de curajos) pentru a marturisi ADEVARUL ! Normalitatea este cea mai mare minciuna a omenirii ! 🙂

  2. Cudi zice:

    M-ai făcut curioasă cu Sisoe ăsta. Uite ce am găsit pe Wikipedia:

    „1 aprilie – Ziua păcălelilor este o zi în care se fac diferite farse sau păcăleli. Trimiterea la o întâlnire inutilă a prietenilor sau alte farse similare sunt cunoscute, în cele mai multe țări europene, încă din secolul al XVI-lea.

    Originea sărbătorii este plasată de unii istorici în Evul Mediu, când Sfântul Sisoe, un pustnic egiptean prieten cu mai cunoscutul Antonie cel Mare, obișnuia să-l păcălească pe această dată pe Sfântul Antonie, susținând că l-a văzut pe diavol ușurându-se în strachina cu mâncare a acestuia sau prefăcându-se că a reușit să învie din morți diverse victime ale unei epidemii de ciumă. O altă explicație este legată de un alt sfânt cu simțul umorului, Sfântul Fesbuchie, care locuia în apropierea unui iaz în care scufundase câțiva bușteni și pe care mergea la începutul lunii aprilie dându-le impresia pelerinilor că poate merge pe apă, asemenea lui Isus.”

    Sfinte Sisoe! „Sfântul Fescbuchie”…?!

    Revenind: i-ai făcut cinste nebunului. Scurt, fără să-l faci să se simtă aiurea. Foarte frumos din partea ta.

  3. Dacă există un sfânt, Fesbuchie, apăi nu trebuie să mai zâmbesc superior când Mariana, îngrijitoarea prăvăliei, zice Fesbuc . Și lucrurile vin de se leagă, că FB e o mare păcăleală, în fond. 🙂

    • Cudi zice:

      Totuși, Renata, am o curiozitate: cam de câte ori faci cinste într-o lună, în prăvălie?

      • Fiecare dintre noi trei are măcar un mușteriu căruia îi plătește cumpărăturile mărunte, săptămânal. E mai bine să accepți să „faci cinste” pe loc, decât să-ți spună că vine cu ăia câțiva lei mâine și să-ți iei țeapă. Așa colorați cum sunt, totuși sunt vecinii noștri. E destul de greu să-i spui unei țigănci cu copil mic că nu-i dai pe datorie un paracetamol soluție contra febrei, fie că vine cu banii sau nu. Majoritatea se țin de cuvânt și plătesc.

      • klaus zice:

        Cudi, e închisă ușa la voi pentru mine?

      • Cudi zice:

        Klaus, nici vorbă. Nu înțeleg întrebarea. Te referi la blog? Dacă e legat de blog, am verificat spamul, nimic de la tine acolo.

      • Cudi zice:

        Renata, nu știu de ce, dar mă bucur că procedați așa, îmi dă senzația că trăiesc într-o lume mai bună decât credeam.

      • Cudi, nu că vreau ca să mă laud, dar prăvălia noastră e o excepție, din ce-am văzut eu pe piață. Îmi place să cred că, cu unele mici rezerve, avem cel mai uman și nediscriminatoriu colectiv farmaceutic din oraș. Și oferim cel mai onest și complet sfat farmaceutic. Uneori în detrimentul firmei, al încasării zilnice, al propriului salariu.
        Cu ani în urmă, scriam pe același blog că e cumplit să tai frunză la câini și două colebile în zilele de sărbători, dar e grozav de plăcut să-ți deschidă ușa oamenii locului, doar ca să-ți spună la mulți ani. (Am zis grozav de plăcut fiindcă minunat e un clișeu lacrimogen.)
        Mie, una, mi se pare extraordinar să nu faci diferența, la calitatea serviciului, între un înalt funcționar de stat care câștigă lunar cât tine pe an și o țigancă în papuci și halat de prosop, de peste drum, cu 5 lei în buzunar. Mi se pare că suntem ultima redută a eticii acestei triste meserii – azi, atât de respectată – cândva. Mă opresc aici, să n-o dau în telenovelă, dar sunt sigură că ai înțeles ce vreau să spun. 🙂

      • klaus zice:

        Întrebam pentru că pot citi dar dacă vreau să comentez nu mai apare butonul „post comment”. Așa că mi-am scremut creierii degeaba pentru două comentarii. Oricum erau nițel răutăcioase, o fi un semn divin :)).

      • klaus, dacă scrii un comentariu mai lung de x caractere, dispare butonul. Rupe comentariul în fragmente și postează-l pe rând.
        Mie, cel puțin, așa mi s-a întâmplat alaltăieri.

      • klaus zice:

        renule, n-am timp pentru comentarii lungi. Sau crezi că nu pot fi răutăcios în vorbe puține? 😀
        Mi-a plăcut alea cu studiile pe 700 băieți, 45 la picior. Achiesez, vorba’ lu’ CTP-u’, la concluziile lu’ matale. Da’ cred că Elena are un studiu în mânecă, trebuie să existe o coleopteră care să amușine că cel puțin 300 din cei 700 dă purtători de pulă erau hermafrodiți. Sau altceva.

      • Cudi zice:

        Klaus, o să-l trag de mânecă pe Mihai, când vine de la lucru, să rezolve problemele legate de comentarii (inclusiv cu lungimea comentariilor). Îmi pare rău, dar eu nu am reușit să identific hiba – cel puțin totul pare ok în panoul wp.

      • ketherius zice:

        Problema se trage de la Jetpack, iar Jetpacku’ nu pot să-l dezactivez din motive complexe ce nu sunt sub controlul meu…

      • ketherius zice:

        Gata, problema e rezolvată.

  4. ketherius zice:

    Trecând prin Hășdat, vezi numa’ vile una și una, cu turnulețe, cu lei și cu numele proprietarilor sculptate în tablă – construite pe ciordelile din Anglia, fără autorizații și neconectate la curent. Noaptea e beznă totală, cu un singur bec în tot satul, la o vilă ce are o prăvălie și un frigider de Pepsi la parter.

    • Hășdate, lângă Cluj… Știu satul! 🙂

    • Marian zice:

      @ketherius In Bucuresti primele doua ” vile ” cu turnulete au fost construite inca din 1991 la capatul liniei tramvaiului 12 , la gara Progresul si , apartineau fratilor Gruia . Crezi c-a venit careva sa-l intrebe pe vreunul dintre aia de unde si cum a reusit minunea de-a face rost de-atatia bani , lasand la o parte Primaria sectorului 5 sau a Capitalei pe care , nici macar nu i-a interesat ce ” priveliste ” ofera celor ce intra in Bucuresti acele monstruozitati numite pompos vile . Atentie : nici macar alea n-au fost multi ani racordate la electricitate OFICIAL , CU ACTE , desii amandoua aveau in salile de primire niste candelabre , de faceau Vaticanu’ sa crape de oftica .

      • ketherius zice:

        Cine să-i întrebe în vremurile alea de libertate absolută? Toți erau ocupați să tragă un tunuleț sau o țepușoară pe câte undeva, până nu le-o lua cineva înainte.

  5. Marian zice:

    Pentru a spune astazi adevarul { iar clientul matale…chiar stia ce spune } nu trebuie neaaparat sa fi nebun . Ca , dupa atatea adevaruri pe care le spui , vazand ca nimeni nu te baga in seama inebunesti , asta-i alta treaba . Cate adevaruri s-au spus dupa ’89 incoace si…cine a stat sa le verifice si sa faca dreptate ? Intrebare : ce treaba are ” curva de primareasa { banuiesc ca-i vorba despre madamme Firea….Pandele } cu pensia lui ” da nebun ” ? Daca istorioara matale contine un graunte de adevar….pune-o pe hartie Renata Carageani caci , garantat scapi de grija pensiei si nici macar de ” curva d e primareasa ” n’are sa-ti mai pese vreodata ! Iti doresc sa ai parte de-o saptamana cat mai linistita .

    • Marian, Nebunul e nebun cu acte, cu internări periodice, cu tratament. Deci, evenimentul neplăcut că lui i s-a tăiat cândva din pensie e adevărat. De regulă, e dușmanul explicit al puternicilor zilei. Acum e Firea la butoane și, normal, o urăște. A asociat două neplăcute, un fapt și o figură politică și le-a făcut totuna. Mie, confuzia asta, la cât e el de nebun, mi se pare un nimic. Sunt sigură că nu Firea i-a tăiat din pensie, că n-are atribuții, dar ce contează, luate pe bucăți, adevărurile lui sunt valabile.
      Nici mie nu-mi place Firea, nu mi-a plăcut niciodată, dar nu fiindcă e pesedistă, ci fiindcă e o suficientă arivistă.
      Mulțumesc de urări, la fel.

  6. optimvs zice:

    Din pacate genul asta de texte nu mai pot sa apara altundeva decat pe bloguri, ca imediat se oparesc 20 de ONG-uri de-ale lui Georgica,/sponsorizate cu granturi norvegiene/de la fundatia Adenauer etc.

    Renata, mailul ala cu care comentezi la mine e real? Ca vreau sa te intreb ceva.

    • optimvus, mailul pe care-l deschid zilnic e renata.carageani@gmail.com
      Ceva îmi scapă în comentariul tău și mi-ar plăcea să înțeleg. Ce aspect din textul meu ar opări 20 de ong-uri etc?

      • optimvs zice:

        Partea cu tiganii care nu platesc nici curentul sau apa desi ocupa ilegal un imobil dar au incalzire prin pardoseala si jacuzzi. In ultima vreme imediat ce mentionezi etnia sar ONG-istii ca fripti, desi anumite fapte de genul asta se petrec aproape exclusiv la tigani, nu la romani, unguri samd.
        Cea mai semnificativa situatie a fost cu epidemia de rujeola si copiii nevaccinati, nimeni nu indrazneste sa spuna ca mai toate cazurile provin nu de la hipsterite care nu si-au vaccinat copiii pentru ca zicea ceva nevasta aluia de la prosteve, ci din comunitati de tigani seminomazi care n-au nici buletine.

      • A!…
        Trebuie să fii prost sau rău-voitor ca să nu pricepi, din știri, că victimele unei epidemii sunt a) neînregistrații și b) persoane cu patologie severă care riscă să moară și dacă-și schimbă vântul direcția de bătut.
        N-am observat grija ONG-iștilor față de etnie, dar acesta nu e un argument, poate nu filtrez eu știrile cum s-ar cuveni.
        Că aduseși vorba de țiganii care nu pot fi identificați: cred că Statul nu vrea să-i ia în calcul, fiindcă ar da peste cap toate statisticile, inclusiv alea pe care le preia OMS – câți indivizi mor de cancer anual.
        Proful de matematică din anul întâi de facultate – fie-i țărâna ușoară! – ne-a zis să fim atenți la enunțul de dinaintea concluziei exprimate procentual: de pildă, R.S.R. a produs anul trecut UN casetofon și în anul următor producția s-a DUBLAT.
        Mi-a rămas în minte observația asta și, când citesc un studiu clinic, nu mă reped la concluzii, stau și cuget pe introducere și condiții de admisibilitate a subiecților și pe alte mărunțișuri.Și dacă e pe 700 de băjeți, cu 45 la picior și fumători, nici nu mă mai obosesc cu concluziile.

        În altă ordine de idei, mă întreb cum ar fi arătat Moisescu, mâncând nesănătos, dacă mâncând numai supe de lintiță arată cu 10 ani mai bătrân decât e? 🙂

      • optimvs zice:

        Fa intr-o zi un studiu pe oamenii care intra in farmacie (cat de cat cunoscuti, cu care poti schimba cateva vorbe) si vezi ce au inteles dintr-o stire oarecare prezentata la Tv cu o zi inainte. O sa ai o surpriza. (nu ma refer aici la crime samd, nici la impozitul pe gospodarie, ceva mediu, cum ar fi asta cu rujeola)

      • O să fac, dar e deja implementat, oamenii distorsionează știrea ca să le vină bine, confortabil, lor.

  7. Iosif zice:

    Îti spun eu Renata: ADEVARUL NUD,(ALB-NEGRU),dezbracat de vesmintele aparente ale metaforlor colorate,în infinitele nuante si culori ale ‘cur-cu-be-u-lui’ sistemului mondial al „omului faradelegii” care a aruncat ADEVARUL la pamânt,mânjindul cu gunoaiele si zoaiele,ce se scurg pe toate ‘canalele’ mass-media ! 🙂

  8. clujanu zice:

    Iaca acilea să vedeți cine este Sf.Sisoe. Păcat că Topârceanu a răposat inainte de a termina povestirea.
    Așa ne-a facut și Hasek și ne-a lăsat cu Svejk in Ungaria, nu a mai ajuns cu isprăvile până la noi!
    Mare păcat!

    • Mulțumesc, Clujene!
      Nu știam că Topârceanu a scris și proză, atât de frumos!

      • Marian zice:

        Pai…cum ai putut uita c-a fost si ziarist dar mai ales c-a participat la WWI cazand prizonier la Turtucaia ? Evocarea acestor amintiri ale sale din prizonieratul bulgaresc sant unele dintre paginile de referintza ale prozei lui George Toparceanu fireste , alaturi de arhicunoscutele sale ” Balade vesele si triste ” . Iti doresc o zi buna in continuare …mai ales ca-i si MARTI si 13 😡 !

      • Aș fi măgăriță să zic că am uitat. Chiar n-am știut. Pentru mine, Topârceanu e poetul minor al limbii române pe care-l iubesc mai mult decât pe mulți poeți majori.

  9. Iosif zice:

    Or fi francezii nebuni,însa iubitori de cunoastere,de Adevar,(exceptând vârful piramidei) !


    • optimvs zice:

      Nu e nevoie de teorii funambulesti despre crearea unui „Mare Israel” – realitatea o stie cam toata lumea si a fost spusa cu jumatate de gura inclusiv de unii oficiali americani: dupa ultimul razboi cu Hezbollahul, cam pierdut de Israel, au hotarat ca e absolut necesara ruperea legaturii terestre dintre Liban si Iran. Cum guvernul preponderent siit din Irak nu mai poate fi dizlocat prea usor, era nevoie sa fie schimbat cu orice pret Assad. De aici rebeliunea siriana, „califatul” Isis etc.

  10. Iosif zice:

    Toata istoria omenirii,începutului si sfârsitului acestui sistem (al raului mondial)secret,al „omului faradelegii”, „taina faradelegii”,va fi descoperita (desecretizata) în scurta vreme,de Cel ce vine pe calul alb,si al carui Nume este,Cuvântul lui Dumnezeu…

Lasă un răspuns

