Bah… și alte mizerii

Nu m-am sclerozat. N-am scris Bach în transcriere fonetică. Am ortografiat românescul „”, aproape niciodată urmat de virgulă (deși ar fi musai!), așa cum apare, adesea, în textele publisherilor și copywriterilor care înviorează săușălmidia românească și face  să tresalte inima feisbucului, ca și cum ar trece, profilactic, un elicopter SMURD pe deasupra unei aglomerări autostradale.
Deci, responsabilii cu producerea unui text publicitar de impact, , atunci când scriu la ei pe blog, pe site, pe feisbuc, pe…, scriu bah pentru „bă” și mah pentru „mă”.
Nu știu de ce. Probabil că din același motiv pentru care scriu mbine pentru „bine”, atunci când inventează un dialog între două personaje care se vor mega-reale, și ăla care zice „bine”, dar e cam îndoit de acceptarea situației, n-are o descriere adiacentă care să sugereze îndoiala. Are un „m” înainte de „bine”. Și cu asta cazul e rezolvat. Avem dialog, avem personaje caracterizate prin limbaj. Ăla care zice mbine ca să priceapă consumatorul textului că personajul se foia pe scaun, se îmbujorase, îi tremura vocea, nu prea se simțea în largul lui când mormăia acel bine în poveste, s-a scos, cu o transcriere fonetică forțată.

Tipii și tipesele  care țin săușălmidia pe umeri inventează cuvinte noi ca să scape de scris (1) și ca să-și ascundă incapacitatea de-a construi, prin vorbe deja existente, atmosferă (2). Adică, aproape că recunosc, cu fiecare cuvânt tastat, că sunt, încă, foarte departe de SCRIS. Scrisul ăla pentru care se taie păduri și ajunge-n edituri. Preferabil într-o editură serioasă, nu în propriul s.r.l. autointitulat editură și nici într-o editură de nișă, care publică orice mbinguială, cu condiția să-ți plătești costurile de producție.

Acuma, chiar nu cred că tragerea asta de mânecă va fi citită de vreun forțos reprezentant al săușălmidia românesc dar, dacă prin absurd se întâmplă, să facă ceva și cu stupidul „mno”! Că ardelenii zic așa de tare, neaoș și măiastru no” și regățenii ori modovenii nici n-au auzit de „no”, că, pe bune, să pui consoana „m” înaintea  unei amărâte de negații pe care o înțelege aproape tot mapamondul e ca și cum ți-ai dori să scrii codat, numai pentru tine și pentru copywriterii de succes.

Acest articol a fost publicat în actualitate mioritică, apucături proaste la români, părerea mea, Uncategorized și etichetat , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

15 răspunsuri la Bah… și alte mizerii

  1. Mie îmi place Bach, cu sau fără transcriere fonetică. ☺ În ceea ce-i priveşte pe „împricinați”, de cele mai multe ori ei nu mai citesc nimic, fiindcă au ajuns la concluzia că le ştiu pe toate. De unde şi torturarea limbii române. Din neştiință.

  2. krantz zice:

    Eu am pus mereu acest tip de scriere pe seama dorinței de a dilua puterea acelui cuvînt. Exact pe modelul cu puie monta sau pwla mea. Dar nici varianta ta nu stă întinsă pe jos.

    • Krantzulino, nu știu ce semnifică varianta mea întinsă pe jos. Poate e o sintagmă de bine, poate e de rău. Cert e că maimuțoii ăștia sfârtecă limba română într-o debara pe care și-au alocat-o în mod abuziv. Și își strigă de-acolo dreptul la opinie. Mi se pare ok să ai drept la opinie, dar când ți se cere s-o dai în scris, învață, nene, scrisul! Măcar pe ăla banal, de „salutări de pe litoral”, dacă nu pe numitul SCRIS. Ăla pe care îl suportă editura și tipografia. Indiferent pe banii cui.

      • krantz zice:

        Dacă nu stă întinsă pe jos, atunci e o variantă ce stă în picioare. Off.. fi-mi-ar poantele de rîs!

      • Am presupus, dar cu timiditate… Poantele tale sunt bune, sunt de râs (ca orice poantă bună). Eu am fost speriată că-mi dai un mesaj super-codat, cum că să nu mă pun cu prințesele și zapcii netului că mi-o iau.
        Mulțumescu-ți că m-ai înrăit să citesc toate bășinile din ultimul an ale băcăniței. Care mi-a fost isvorul acestui post. Ea e cu mah și bah, cu mnho și mbine, pe primul loc. Nea Biciușcă Peste Dește e doar un epigon. Mai compensează, uneori, cu băbăiete. Dar, modest. Mai are de stricat, ca să devină perfect! 🙂

  3. zazania zice:

    Dai prea mare importanta feisbukului, Principesa. Am vrut sa-ti atrag atentia inca de randul trecut ca pe reteaua de socializare scrie care cum vrea si nu citeste aproape nimeni. Un blog e mult mai selectiv .

    • Zuzu, mai puțină importanță decât mine îi dă FB-ului cineva care nu are cont. Intru acolo o dată la 3 ani. E ca la Tânăr și Neliniștit: chiar dacă n-ai urmărit ultima mie de episoade, lucrurile sunt exact cum le-ai lăsat.

  4. Si ” susalmidia ” ?!?ce-I ?
    Daca as vizita azi tara muma ,cred ca n-as intelege ce se vorbeste .:(

Lasă un răspuns

