Mama în lacrimi, cu harta Parisului în față.

Uite-așa am găsit-o pe Margot sâmbătă pe la prânz: jumate din masă era formată din binecunoscutele motive florale pe suport textil, cealaltă jumătate era Parisul. De unde are ea o hartă a Parisului în așa hal de mare, nu pot să-mi imaginez. O lupă filatelică zăcea pe arondismentul unsprezece, un carnețel mecanic, de notițe, cât palma, acoperea Legenda hărții și mama tocmai se oprise din plâns.

N-am întrebat-o de ce, fiindcă știam. Mama iubește Franța ca și cum s-ar fi născut acolo. O consideră – scuzați sintagma-clișeu – leagănul civilizației europene și, în lungile, fermecătoarele și nefolositoarele ei studii lingvistice de la 83 de ani, e capabilă să-ți demonstreze că românii vorbesc franceza, fără să-și dea seama. Nu știu dacă, de ziua națională a Franței urmărește, în picioare, parada militară la un post franțuzesc, nu știu dacă  intonează La Marseillaise odată cu sonorul canalului franțuzesc, dar știu că-mi povestește, în fiecare an, cum a fost evenimentul. „Până și caii…” – zice mama, și eu trebuie să admit că până și caii știu că sunt caii Franței și sunt mândri de ei.

– De ce plângi?
Am întrebat-o ! Nu poți lăsa un om de peste optzeci de ani pradă atâtor emoții televizionistice, fără să vrei să-l scapi măcar de una.
Și Margot a zis că, un urgentist, pe nume Patrick Pilloux, întrebat de presă cum de-a ajuns atât de repede acolo, a răspuns:
„Je suis chair de mon pays.”
Am înghițit în sec.
Și nu i-am spus  – ”Da,  Margot, dar paramedicii urgentiștilor cărau, câte patru, răniții cocârjați, spre ambulanțe. Adică… n-aveau  tărgi? Păi aici, în România, ca să iei permis de conducere auto, trebuie să știi că n-ai voie să pliezi coloana unui rănit pentru niciun motiv, din grabă.

Nu cred că vreau să închei cum se cuvine ce-am scris.
Vreau să las textul exact așa.

 

Acest articol a fost publicat în actualitate mioritică, actualitatea politică, amintiri, cronici, strict autentic, Uncategorized și etichetat , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

