Highlanderul românesc

De 125 de ani, Eminescu moare continuu și reînvie în mintea celor care l-au citit, de nevoie, la școală, apoi mai târziu, din plictiseală, descoperind în el highlander-ul românesc.

Azi suntem bombardați, cu osârdie, de slujbe de pomenire la cel mai înalt nivel (patiarh) și de Antena 3, care pune din când în când, ca pe reclama la șampon, două strofe pe ecran, citite de vreun nevinovat de serviciu care profită de ocazie, să exerseze cu prompterul.
Acum două minute  s-a achitat iar Antena3 de obligațiile culturale și, aceeași voce incertă a mai bâiguit o strofă eminesiană, oribil.

Mă gândesc că, dacă o țin tot așa până diseară, îl omoară de tot. Inclusiv amintirea.

 

Acest articol a fost publicat în Uncategorized și etichetat . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

10 răspunsuri la Highlanderul românesc

  1. crazy wolf zice:

    Cin’ vă pune să vă uitați la TV? În timp ce dvs. vă enervați cu „Eminescu e aici. Te oftici?”, eu mă dixtram uitîndu-mă la „Nurse Jackie” online ( http://www.fsplay.net/2012/05/nurse-jackie-sezon-1-episod-1-pilot.html ).
    Acum aproape un an n-am avut televizor vreo două luni și m-am uitat la TV doar online. Obișnuindu-mă să intru pe site, să trec titlurile în revistă și să citesc doar ce mă interesa (eventual să văd vreun fragment video), ulterior mi-a fost imposibil să mă mai uit la vreo emisiune de știri, că nu mai aveam răbdare să stau să-mi bage pe gît madama sau musiuul informația așa cum vroiau ei, adică la pachet cu tot bullshit-ul.
    Cînd halesc și am chef să văd ceva, prefer să bag cîte o înregistrare a unei emisiuni care mă interesează. În felul ăsta mă simt mai puțin expus la toată mizeria pe care o vehiculează ăștia prin media. Mă mai chiombesc la Guran sau mă uit la interviuri (chiar mai vechi) – astea sînt cele mai agreabile la masă. 🙂
    La talk-show-rile politice rezist foarte puțin. Pe lîngă că sînt toxice din cauza prefăcătoriei participanților care nu comunică nimic realmente util, dacă te uiți pînă la sfîrșit chiar realizezi că nu ai aflat nimic necesar. Luptele politice nu mă interesează dacă nu duc la decizii care să conteze, așa că mi se pare timp mort să stau să mă uit la gargară sterilă. În fond, dacă e să se întîmple ceva important, știrea aferentă e suficientă. Și ori am citit-o deja, ori urmează s-o citesc în scurt timp…

    • Nu mă pune nimeni, e drept! Mă uit din obișnuință. Din prostie. Uneori de curiozitate. Alteori din masochism. Mă uit ca să uit. Diverse. Fiindcă ai mei n-au vrut să cumpere televizor până în 1972. De teamă că m-aș uita la el și nu mi-aș face lecțiile. Și fiindcă pe vremea lui nea nicu, aia din urmă, nu aveam la ce să mă uit. Mă uit și fiindcă plătesc abonamentul la cablu. (A nu se înțelege că fac duș zilnic fiindcă plătesc apa!)
      Nu știu, domnule crazy wolf de ce mă uit la televizor. Dar, de când mi-ați pus întrebarea, tot caut motive. 🙂

  2. ALM zice:

    Ieri s-a încheiat anul la grădiniţe. Cu serbări şi premieri. Invitat la serbarea nepoţelului, am avut ocazia să văd şi să aud ceva ce se dorea o manifestare „dramatică”. Drăgălăşenie amuzantă din partea unor prichindei de cca. patru ani.
    O să vă întrebaţi ce-i cu preambulul cu prichindeii. După ce am citit articolul dvs am fost atent la recitările de la Antena 3 şi, cu bucurie, pot afirma că nici măcar recitările prichindeilor nu au fost atât de plate şi anoste precum cele ale prompteristului plătit în euro. Parcă citea o reţetă! 😆

    Din păcate, Antena 3 s-a rupt în două: o parte ca i-a luat pâinea de la gura lui „Dan Diaconescu în Direct” şi o parte, cea cu anchetele jurnalistice, care este „urma care scapă turma”. Nu-i pot condamna, este televiziune comercială şi ratingul le dă dimensiunea afacerii. Dar ca să angajezi nişte antitalente, probabil absolvenţi cu diploma cumpărată la „Intact Media Ăcademi”, dacă nu sunt neamuri sau obligaţii politice, depăşeşte puterea mea de înţelegere …

    • Domnule ALM, mi-e teamă că murphyologismul – dacă ceva merge bine, nu te îngrijora, va trece! – e ceea ce i s-a întâmplat antenei 3. De când e Gâdea șef total. Gâdea e un mediocru lipsit de carismă și, mai ales, de simțul ridicolului. O jucărică de paie în mâinile patronilor. Un înregimentabil cu pretenții de erou principal.
      Nu știu de ce vă zic astea, poate ca să-mi vărs năduful. Fiindcă, de fapt, voiam să spun că omul ăla, cititorul de prompter cu Eminescu, nu recita prost! Se străduia să citească literele cuvintelor, fără să le înțeleagă sensul, de ritm nu mai vorbim, de parcă era chitit să ne demonstreze că Eminescu n-a existat. Cândva, în analizele lor lăudăroase, anteniștii vor striga, prin vocea Gâdelui lor, că au fost siiiingura televiziune care l-a omagiat pe poet. Când o să pronunțe „siiiingura”, lui Gâdea o să-i fugă vocea ca unui adolescent plin de coșuri, cu deficit de testosteron.
      Cum fiecare pasăre pre limba ei piere, tot așa și postul ăsta o să piară pe glasul directorului său. Dea Domnul să mă înșel!

      • ALM zice:

        Stimată Renata, d-aia am scris „parcă citea o reţetă” , nu ca să bat vreun apropo la distinsa dvs ocupaţie. Şi eu păţesc la fel când încerc să citesc o reţetă! Mă strădui să descifrez cuvintele şi, dacă ar fi să o citesc cu voce tare, n-aş avea nici ritm şi nici intonaţie …

        Antena 3 aleargă după tot felul de premii şi priorităţi, chiar dacă premiile sunt luate pentru nişte reportaje care denigrează România. Ştirile sunt morbide, şocante dar, de cele mai multe ori, lipsite de rigoare. Apreciez totuşi anchetele jurnalistice care, de multe ori, au obligat Justiţia să iasă de sub poala popii …

  3. crazy wolf zice:

    Postarea dvs. m-a făcut să dau pe Antena 3 live, să văd ce borș mai mănîncă ăia în direct și am prins o pauză în care recita robotul ăla finalul de la „Sara pe deal”. Într-adevăr, zici că-l urăște rău pe Eminescu și e hotărît să-l desființeze. 🙂

    • Da, domnule! Tipul ăla PARE că/l urăște pe Eminescu. În realitate urăște cititul cu voce tare, cu care încă nu s-a acomodat.
      Și când te gândești că există înregistrări video-audio, geme youtube-ul de ele, cu mari actori români care știu să recite Eminescu! Aproape că se fac una cu el, cu cerul și pământul, de frumos ce-l recită…

  4. Drugwash zice:

    Adevăratul Eminescu a fost mai mult de atît. L-au denigrat şi l-au ascuns, înlocuindu-l cu imaginea idealizată a unui simplu poet. De fapt, l-au ucis fiindcă era „incomod” politic. Şi noi şi copiii noştri am fost minţiţi sistematic, în mod grosolan.

    Continui să urăsc televiziunea şi să mă ţin departe de ea.

    • Dragoș, îți vine a crede că în liceu, noi am fost „împinși” să reținem că a murit de sifilis, boală venerico-rușinoasă, mai înainte de-a pricepe versul „Azi o vedem și nu e”?!

      • Drugwash zice:

        Păi da, acelaşi lucru ne-a fost „promovat” şi nouă. Manipularea istoriei… Asta s-a făcut dintotdeauna, în funcţie de interesele fiecărui regim (sau ale marilor puteri), astfel încît am ajuns la concluzia că nimic din trecutul „glorios” al lumii nu e de crezut dacă nu l-ai trăit pe viu sau nu există dovezi 100% indubitabile şi irefutabile.

        Mi-a plăcut un (fel de) documentar cu Andrei Gheorghe despre Eminescu, găsit pe iutub cu ceva vreme în urmă (nu întreba de link, prea mare harababura prin computerele mele). Dar parcă nici de acolo nu transpare adevărul adevărat, deşi se spune unor lucruri pe nume.

Lasă un răspuns

